Mgr. Petr Opluštil, advokát společnosti HAVEL & PARTNERS s.r.o. odpovídá na dotaz: Existuje předpis, který upravuje povinnost vlastníka administrativní budovy zařídit možnost třídění odpadu pro uživatele této budovy?
Vlastník administrativní budovy může mít ze zákona o odpadech povinnost zajistit uživatelům – nepodnikajícím osobám možnost třídění papíru, plastu, skla, kovů a bioodpadu, a to pokud je administrativní budova současně provozovnou vlastníka budovy a pokud uživatelům budovy je umožněno v ní odkládat komunální odpad ve smyslu § 62 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů.
Vlastník, který administrativní budovu, resp. nebytové prostory v ní pronajímá, zpravidla v budově nebude mít svou provozovnu a nebude tak mít ani povinnost zajistit třídění papíru, plastu, skla, kovů a bioodpadu podle § 62 odst. 1 zákona o odpadech nebo povinnost odděleně soustřeďovat odpad dle § 13 odst. 1 písm. c) zákona o odpadech. Tuto povinnost tak ze zákona budou mít především jeho nájemci – právnické osoby a podnikající fyzické osoby.
Nový zákon o odpadech však umožňuje, aby si v případě komunálních odpadů a odpadů z obalů takový nájemce nebytového prostoru s vlastníkem budovy v písemné smlouvě sjednali, že původcem takového komunálního odpadu a odpadu z obalů bude namísto nájemce přímo vlastník budovy. Vlastník budovy pak bude mít též povinnost jako původce odpadů zajistit jejich oddělené soustřeďování, případně třídění.
Komentáře