Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Jde to i jinak, hlásí Pražské služby v kampani za předcházení vzniku odpadů

| zdroj: PSAS0

kelimek2.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

V Praze roste množství vyprodukovaného odpadu. Ruku v ruce s tím roste i spotřeba jednorázových obalů jako jsou kelímky, papírové tašky nebo plastové sáčky. Pražské služby proto přicházejí s pěticí spotů, které mají ukázat, že i malá změna v našem spotřebitelském chování může mít v celkovém měřítku velký efekt.

„Redukce, recyklace a znovupoužití jsou hlavními myšlenkami edukativních kampaní Pražských služeb. Kampaň „Jde to i jinak!“ se zaměřuje na znovupoužití a využívání alternativ – síťovky namísto plastových tašek, opakovatelně využitelné hrnky namísto těch papírových, opakovaně použitelné nápojové lahve namísto plastových PET lahví a podobně. Odborně se tomu říká cirkulární ekonomika, jejímž záměrem je dostat zpět do oběhu maximum surovin,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.  

Zrádné papírové alternativy

Problémem nejsou jednorázové obaly jako takové, tím je frekvence jejich využívání v každodenním životě. Namísto jistého benefitu se staly standardem. Dlouhodobě byly symbolem jednorázových obalů a pomůcek plasty – PET lahve, plastové tašky a kelímky, příbory, brčka. Zatímco v případě „petek“ se zlepšil jednak systém jejich třídění a následná recyklace, jednak stále více lidí používá vlastní lahve. Plastové tašky a kelímky byly nahrazeny těmi papírovými.

Jejich ekologičnost je přinejmenším problematická. Na výrobu papírových tašek padne ohromné množství stromů a spotřebuje se velké množství chemie. Většina papírových kelímků je zevnitř potažena plastovou vrstvou zajišťující vodotěsnost. Jejich odhození do modrého kontejneru tak není možné. Alternativy v podobě biologicky rozložitelných kelímků jsou na trhu zatím v menšině.

Jen loni podle statistik Pražských vyhodili Pražané do kontejnerů na tříděný odpad více než 60, 3 tisíc tun odpadu. To je téměř o 11 tisíc tun více než v roce 2015. Další problém představuje vyhazování recyklovatelných obalů do nádob na komunální odpad. 

Praha ani Pražské služby kelímkům nefandí

Kampaň pokračuje v aktivitách Pražských služeb v oblasti správné likvidace odpadů a předcházení jejich vzniku. Aktuální kampaň navazuje na „Třídicí kvíz a správné třídění odpadu“ a edukativní kampaň „Šlápni na to!“. Ta apelovala na využívání celé kapacity nádob prostřednictvím sešlapávání lahví, plechovek a trhání či řezání krabic.

Fakt, že to jde i jinak potvrzují Pražské služby. Na svých akcích nevyužívají jednorázové plastové obaly a podporují především akce, kde nejsou využívány jednorázové obaly, především plastové lahve a kelímky.                                                     

"Stejně tak budou muset pořadatelé akcí vyměnit plastové nádobí za keramické, sklo či klasické příbory nebo např. balené smetánky do kávy za rozlévané mléko, jednotlivě balené cukry za cukřenky. Tento přístup je součástí snahy hlavního města směřujícího k omezení produkce odpadu a dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050,“ dodává závěrem náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček.

Zde se můžete podívat na první spot kampaně:

-redakčně upraveno-

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert