Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Jak funguje podpora elektromobility?

| autor: Hana Tomášková0

elektromobilita1.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Možnosti financování vozidel na alternativní pohon jsou klíčovou oblastí při výběru nového automobilu. Obce mohou čerpat státní podporu, ale blýská se na lepší časy i pro další subjekty. Stejně tak se chystá i větší podpora dobíjecích stanic.

O současném stavu elektromobility v České republice, o dobíjecí infrastruktuře, státní podpoře vozů s alternativním pohonem, budoucích trendech a dalších tématech se hovořilo na konferenci Elektromobilita 2020 pořádané společností B.I.D.services.

Proč čistá mobilita?

Touto otázkou uvedl svou prezentaci Jaroslav Kepka za Ministerstvo životního prostředí. Připomněl fakta, že doprava je největším znečišťovatelem ovzduší ve velkých městech, nejproblematičtějšími jsou oxidy dusíku (NOx), malé prachové částice PM2,5 a benzo[a]pyren + CO2.

V období mezi lety 2000 až 2018 došlo k nárůstu CO2 v silniční dopravě o 66 %. Známé jsou negativní vlivy znečištěného ovzduší na zdraví obyvatel.

Dotace

Podpora čisté mobility jde napříč resorty a vychází z Národního akčního plánu čisté mobility (2020). Program se týká MMR (IROP), MD (OPD), MPO (OPTAK), MŽP (NPŽP) a zahrnuje Modernizační fond.


Přečtěte si také:

Modernizační fond: podpora přechodu Evropské unie na klimaticky neutrální společenství


Co se nabízí pro obce?

Výzva č. 11/2019: Alternativní pohony je otevřena od 17.2.2020. Příjem žádostí bude ukončen 31.10.2020.


Přečtěte si také:

Elektromobil pro město či kraj? Žádost o dotaci lze podat do konce října


Nová výzva se měla vyhlašovat příští rok. Nicméně MŽP zvažuje možnost, že stávající výzvu prodlouží do příštího roku.

Podpora pro obce půjde z NPŽP (v letech 2021-2023 půjdou prostředky z RRF – nástroje na podporu oživení a odolnosti), pak bude na řadě Modernizační fond.

Aktualizace Národního akčního plánu pro čistou mobilitu

O Národním akčním plánu čisté mobility hovořil Jan Bezděkovský, který se za Ministerstvo dopravy ČR podílel na jeho přípravě. Jan Bezděkovský je zároveň odborným garantem výzev OPD zaměřených na podporu rozvoje infrastruktury pro alternativní paliva.

Shrnutí cílů najdete na tomto obrázku:

elektromobilita_konference 1 (2).png
MD ČR/ BID

Jsou stanoveny scénáře pro minimální i maximální nárůst počtu vozidel na alternativní pohon. Rok 2025 bude rokem zlomu. Pak bude záležet na tom, jak se vyvine cena vozů na alternativní pohon i na samotném technologickém vývoji. Od těchto aspektů se odvíjí fakt, zda se podaří naplnit minimální nebo ambiciózní scénář. Na základě zvoleného scénáře se bude dále vyvíjet i dobíjecí infrastruktura.

Klíčová opatření

Právní/ legislativní

Nutnost implementovat evropské směrnice:

  • Implementace směrnice EU o čistých a energeticky účinných vozidlech
  • Implementace směrnice EU o energetické náročnosti budov
  • Zohlednění potřeb infrastruktury alternativních paliv v rámci Koncepce dálničních odpočívek
  • Sjednocení a zjednodušení procesu schvalování výstavby infrastruktury dobíjecích a plnících stanic CNG/ LNG
  • Interoperabilita a roaming provozovatelů veřejných dobíjecích stanic
  • Vytvoření funkčního mechanismu pro vydávání identifikačních kódů pro dobíjecí stanice a poskytovatele služeb dobíjení

Přímé pobídky k nákupu vozidel

  • Podpora pořízení vozidel na alternativní paliva do flotil dopravních podniků a do flotil dopravců zajišťujících veřejnou dopravu
  • Podpora nákupu vozidla na alternativní paliva pro podnikatele (pro účely podnikání)
  • Podpora na pořízení vozidla s alternativním pohonem pro subjekty státní správy a samosprávy a jimi zřízené organizace
  • Podpora pořizování nákladních vozidel – vodík, LNG, elektro
  • Podpora nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí

Přímé pobídky k budování infrastruktury pro alternativní paliva

  • Podpora budování veřejné infrastruktury pro vozidla na alternativní paliva (LNG, elektro, vodík)
  • Podpora budování neveřejné dobíjecí/ plnící infrastruktury pro veřejnou dopravu
  • Investiční podpora neveřejných dobíjecích stanic u nepodnikajících subjektů (domácnosti, bytové domy)
  • Investiční podpora pro budování firemní infrastruktury pro elektromobily a vodík

Dotace na dobíjecí stanice

Zájem o běžné dobíjecí stanice zatím není takový, jaký se předpokládal. Zásadní je, že funguje snaha reflektovat současný program. Trh byl málo rozvinutý, nebylo možné zahrnout do programu všechny aspekty. Nyní se bude prosazovat možnost zahrnout do programu více subjektů.

Bude fungovat i podpora žádostí z měst, nutné je však zajistit realizaci dobíjecích stanic i jejich udržitelnost. Bude možné zapojit více subjektů, které se spojí a požádají jménem svazku obcí apod.

Nové trendy i vliv opatření v souvislosti s onemocněním COVID 19 na trh zmínil Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita a Smart City, Pražská energetika, a.s. Upozornil, že elektromobilita opisuje trend na trhu a poznamenal také, že ačkoli je aut méně, poptávka po dobíjení je vysoká a počet veřejných dobíjecích stanic je nedostatečný.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert