Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Průzkum ukázal, že školáci a studenti dobře ví, co nepatří do dřezu nebo toalety a jak šetřit pitnou vodou

| zdroj: TZ Ecobat0

voda_spotřeba.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Téměř devět z deseti dětí školou povinných ví, že do dřezu, umyvadla a WC se nemají splachovat zbytky jídla, olej, hygienické potřeby, chemikálie, barvy nebo léky, protože to může způsobovat ucpávání potrubí a ohrožení systému čištění odpadní vody.

Z aktuálního průzkumu programu Recyklohraní, kterého se zúčastnilo 8 400 žáků základních škol a studentů středních škol z celé České republiky, dále vyplynulo, že děti mají také dobré povědomí o tom, jak a proč šetřit pitnou vodou a zbytečně jí neplýtvat.

Děti mají nejen slušné znalosti, ale zároveň mají dobře zažité praktické návyky, jak vodou neplýtvat. Například při běžné hygieně nenechávají zbytečně vytékat vodu z vodovodu – 72 % dětí používá při čištění zubů kelímek, 65 % dětí zavírá kohoutek mezi namydlením a opláchnutím rukou v umyvadle a stejné procento zavírá přívod vody mezi namydlením a opláchnutím při sprchování.

ecobat.jpg
Ecobat

Celkem 87 % dětí je jasné, že kapající kohoutek nebo protékající WC s sebou nesou velké ztráty vody a je třeba zajistit rychle opravu. A v neposlední řadě, 95 % žáků a studentů ví, že je dobré zachytávat dešťovou vodu a používat ji například na zalévání rostlin nebo splachování WC.

Nádoba na použitý olej se stává v domácnostech běžnou

V 64 % domácností, kde vyrůstají školní děti, používají běžně samostatnou nádobu, do které schraňují použitý olej, který pak odnáší do sběrného dvora nebo do speciálních kontejnerů na tuky a oleje. Naopak v 10 % domácností sběrnou nádobu na olej používají výjimečně a ve 26 % ji nepoužívají vůbec.

Ecobat2.png
Ecobat

„Použité oleje a tuky způsobují v kanalizaci značné problémy. Tuk se usazuje na stěnách kanalizačního potrubí, kde tuhne a zanáší ho. To vede k jeho nižší průtočnosti a v krajním případě i ucpaní. Proto jsme rádi, že mladá generace tato rizika zná a ví, jaké věci do odpadní vody z domácností nepatří,“ říká Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace společnosti Veolia Česká republika, která se nejen v rámci programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět aktivně zapojuje do vzdělávání školáků a studentů v oblasti šetrné spotřeby vody.

Prostor pro osvětu je zejména v pochopení širších souvislostí

Děti velmi dobře vědí, že pitná voda je nezbytná pro život a že její zdroje jsou omezené. Mírně zkreslené je však jejich povědomí, kolik vody denně v průměru spotřebujeme. Podle ČSÚ běžný Čech v průměru spotřebuje kolem 90 litrů vody a tuto informaci zná 26 % dětí. Naopak 65 % si myslí, že je to méně.

„V našem vzdělávacím programu se snažíme žákům a studentům zprostředkovávat pohled na spotřebu vody také v širších souvislostech. Jedním z nich je pochopení principu vodní stopy. Jde o množství vody, které je zapotřebí k produkci zboží či služeb, a v ČR jde v průměru o cca 4,5 tisíc litrů vody spotřebované na osobu a den. Podle průzkumu minimálně polovina dětí však o vodní stopě nic neví,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Je důležité, aby mladá generace pochopila, že především svým ohleduplným přístupem ke spotřebě věcí a tím, že nebudou zbytečně plýtvat, mohou přispět k ochraně životního prostředí a pozitivně ovlivnit spotřebu pitné vody. Tyto jednoduché principy jsou schopni přijmout za své nejen školáci a studenti, ale už i malé děti v mateřských školkách.“

ecobat3.png

O něco slabší jsou také znalosti dětí, které se týkají techničtějších metod pro řešení úspor vody. Například o tom, že spotřebu vody mohou výrazně snížit úsporné systémy na splachování vody (např. WC stop či vícetlačítkové splachovače) ví 69 % žáků anebo studentů, o existenci tzv. perlátorů, jednoduchých nástavců na vodovodní kohoutek, které snižují průtok vody, slyšelo výrazně méně dětí a jen v pětině domácností je aktivně využívají.

Nová EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní

Ještě v tomto školním roce představí Recyklohraní ve spolupráci s vodárenskými společnostmi skupiny Veolia novou metodickou příručku pro pedagogy s názvem EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní, jejíž součástí budou i výukové scénáře pro jednotlivé věkové skupiny žáků a studentů. Školy zapojené do programu Recyklohraní ji budou mít v elektronické podobě k dispozici zcela zdarma. Recyklohraní také připravuje semináře či webináře pro pedagogy, které jim pomohou novou EKOABECEDU efektivně využívat ve výuce.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert