Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Nulový odpad: Zelené veřejné zakázky

| autor: Hana Tomášková| zdroj: Zdroj: EC.EUROPA, ÚOHS/ DMO, EY0

veřejné zakázky.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Zadávání zelených veřejných zakázek je ve sdělení Evropské komise definováno jako „proces, jehož prostřednictvím se orgány veřejné správy snaží pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak“.

Zadávání zelených veřejných zakázek ( „GPP“, Green Public Procurement) představuje důležitý nástroj k dosažení cílů environmentální politiky souvisejících se změnou klimatu, využíváním zdrojů a udržitelnou spotřebou a výrobou.

Proč nakupovat zeleně?

Využitím veřejných výdajů na stavební práce, výrobky a služby s nižším dopadem na životní prostředí lze úspěšně přispívat k udržitelnosti na místní, regionální, vnitrostátní a mezinárodní úrovni.

Například ve stavebnictví, dopravě či zdravotnictví tvoří veřejná sféra velmi významnou složku, a proto může poskytovat průmyslu skutečné pobídky pro nabídku zelených výrobků a služeb.

Příklady zelených zakázek:

  • energeticky účinné počítače
  • kancelářský nábytek vyrobený ze dřeva pocházejícího z udržitelně obhospodařovaných lesů
  • nízkoenergetické budovy
  • recyklovaný papír
  • úklidové služby používající ekologicky šetrné výrobky
  • elektrická, hybridní nebo nízkoemisní vozidla
  • elektřina z obnovitelných zdrojů energie

Zelené zadávání

Požadavky zeleného zadávání by měly zaznívat ve všech fázích zadávacího procesu. Lze tak učinit např. prostřednictvím revize interních směrnic, která bude zahrnovat požadavky na využití ekoznaček a certifikátů, popis opatření v oblasti environmentálního řízení zakázky, zohlednění nákladů životního cyklu při hodnocení nabídek, a která bude upravovat i smluvní podmínky z pohledu plnění nových požadavků.

Proč nesoutěžit jen na cenu

Pokud obec správně hospodaří, jde o ekonomickou výhodnost, pořizovací cena je její součástí, nikoli však zásadním měřítkem. Jde o poměr cena-výkon. Vždy je také třeba zohlednit náklady celého životního cyklu pořizovaného výrobku nebo technologie.

Postup dle doporučení EK

  • Zvažte, jak environmentální požadavky ovlivní zadávací řízení na vybrané výrobky a služby a jak je zavedete v souladu s právními povinnostmi.
  • Získejte přehled o výrobcích a službách, které jsou dostupné na trhu, na základě informací získaných od dodavatelů a odůvodněte GPP stanovením nákladů životního cyklu.
  • Pro zadávací řízení stanovte předmět a technické specifikace zakázek způsobem, který zohledňuje dopady na životní prostředí během celého životního cyklu výrobků, služeb nebo stavebních prací, které nakupujete, a při stanovování požadavků uvažte použití značek
  • Uplatňujte pokud možno kritéria pro výběr založená na technické způsobilosti z hlediska ochrany životního prostředí nebo opatřeních v oblasti environmentálního řízení a řízení dodavatelského řetězce a vylučte uchazeče, kteří nedodržují příslušné právní předpisy v oblasti životního prostředí.
  • Stanovte kritéria pro zadání zakázky, která uchazeče podněcují k zajištění ještě vyšších úrovní environmentální výkonnosti, než jste stanovili, a uplatňujte tato kritéria transparentním způsobem. Při porovnávání nabídek zhodnoťte náklady životního cyklu a odmítněte mimořádně nízké nabídky, nevyhovují-li právním předpisům v oblasti životního prostředí.
  • Určete podmínky plnění zakázky, které zdůrazňují environmentální závazky přijaté dodavateli nebo poskytovateli služeb a v případě jejich nedodržení zajišťují odpovídající nápravná opatření. Zajistěte, aby existoval systém pro sledování těchto závazků a aby se vztahovaly i na subdodavatele.
  • Určete zvláštní přístupy GPP k zadávacím řízením v odvětvích s vysokými dopady, jako jsou kancelářské budovy, potraviny a stravovací služby, vozidla a energetické spotřebiče.

Zásady zadávání veřejných zakázek - zakotvené v § 6 zákona č. 134/2016 Sb.

  • transparentnosti a přiměřenosti,
  • rovného zacházení a zákazu diskriminace,
  • sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací

Všechny zásady jsou si rovny, žádná nemá aplikační přednost. Promítají se do všech stádií procesu zadávání a v některých případech i do postupu po skončení zadávání.

VZMR

  • Výjimka (§ 31 ZZVZ) z povinnosti zadávat v ZŘ podle pravidel ZZVZ
  • I v případě využití této výjimky je povinnost dodržet zásady podle § 6 ZZVZ, pravidla fair play. Postup v případě VZMR bude posuzován podle § 6 ZZVZ.

Vymezení předmětu veřejné zakázky a kritérií kvalifikace

Popis toho, co zadavatel požaduje, musí být jednoznačný, určitý a dostatečný (zadavatel musí mít jistotu, že vše, co mu bude nabídnuto a co vyhoví stanoveným podmínkám, je tím, co opravdu chce a potřebuje). Nelze (až na výjimky) přímo nebo nepřímo odkazovat na konkrétní výrobky a jejich výrobce či služby. Žádný požadavek zadavatele na předmět plnění nebo kvalifikaci nesmí dodavatelům přímo nebo nepřímo zaručovat konkurenční výhodu nebo vytvářet bezdůvodné překážky hospodářské soutěže. Čím lépe bude zadavatel připraven (čím aktivnější bude), tím rychleji svůj postup (pokud bude zákonný) při případném přezkumu ze strany ÚOHS či jiného kontrolního orgánu obhájí.

Máte otázky týkající se zelených veřejných zakázek? Můžete se obrátit na naši Poradnu. Odpovědi poskytují odborníci z oblasti odpadového hospodářství.

Poradna3.png

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

logo_MZP_CZ (3).png

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert