Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Za čistší vzduch i ulice: Srovnání technologií pro moderní svoz

| autor: Michal Šnirch| zdroj: I-tech0

I-tec obr 1
zdroj: I-tech

Svoz odpadkových košů ve městech, zejména v historických centrech a pěších zónách, je obvykle realizován menšími vozidly do 3,5 tuny (řidičské oprávnění sk. B) – tzv. „košovkami“. Tato auta často jezdí v hustém provozu, dělají časté zastávky a pohybují se v místech s vysokou koncentrací obyvatel i turistů. Volba vhodného pohonu je proto klíčová jak z hlediska efektivity provozu, tak vlivu na životní prostředí.

Naftový pohon

Nafta byla dlouhodobě preferovaná pro svozová vozidla kvůli své síle a nižší spotřebě při delších trasách. U malých městských „košovek“ tento pohon však ustupuje. Časté startování a rozjíždění v městském režimu snižuje jejich efektivitu a zkracuje životnost filtru pevných částic. Novější naftové motory jsou na tento typ provozu obzvláště háklivé, navíc jsou oproti alternativám hlučnější a produkují vyšší množství emisí NOx a pevných částic.

Benzínový pohon

Benzínová vozidla mají nižší emise než naftová, zejména při krátkých trasách a častém zastavování. Jsou tišší a vhodnější do městského provozu. Moderní benzínové motory se lépe poperou s tímto režimem krátkých pojezdů. Benzín je ale stále považován za relativně vhodnou volbu tam, kde není dostupná infrastruktura pro čistší pohony.

I-tec obr 2
I-tech

Elektropohon

Elektrická vozidla jsou pro městský svoz odpadků ideální – mají nulové lokální emise, tichý chod a nízké provozní náklady. Nejlépe fungují při krátkých trasách s častým zastavováním, což je pro svoz košů typické. Jsou však zatím dražší na pořízení a vyžadují vhodné nabíjecí zázemí. V městech s cílenou strategií udržitelné mobility je však elektropohon jednoznačně nejperspektivnější volbou.

Pohon na CNG

Stlačený zemní plyn (CNG) nabízí výrazně nižší emise než nafta i benzín, včetně menší produkce CO₂ a prakticky nulových pevných částic. Vozidla na CNG jsou tichá a vhodná pro městský provoz. Nevýhodou je omezená infrastruktura plnicích stanic a nižší výkon vozidla. CNG může být dobrou volbou pro města, která už mají zavedený plynárenský systém pro veřejnou dopravu.

I-tec obr 3
I-tech

Pohon na LPG

Zkapalněný ropný plyn (LPG) je ekonomicky výhodný a má nižší emise než benzín. Hodí se jako přechodné řešení tam, kde není k dispozici elektřina nebo CNG. Výhodou je nižší cena paliva, ale ekologický přínos je menší než u CNG nebo elektřiny. Navíc jde o fosilní palivo s dlouhodobě omezeným potenciálem udržitelnosti.

Závěrem: Který pohon dává největší smysl?

Z ekologického hlediska jsou nejlepší volbou pro městský svoz venkovních košů vozidla na elektřinu, případně na CNG. Benzín může být přijatelný kompromis, zejména při nedostatku infrastruktury. Naftová a LPG vozidla jsou v tomto kontextu méně vhodná – provozní náklady jsou jednoznačně nejvyšší. Do vínku nepřidává ani úroveň hlučnosti a celkový dopad na kvalitu života ve městech. Různá města řeší tento svoz různými způsoby. Nicméně vývoj a prozatímní zkušenosti nahrávají alternativním palivům.

I-tec obr 4
I-tech

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj
ZEVO Písek
Logo SKS
Meva