Po roční pauze způsobené pandemií vyráží do terénu Kohoutkoví inspektoři SmVaK, aby zjistili, nakolik jsou podniky v gastrooboru vstřícné při servírování kohoutkové vody. Certifikát Kohoutkového inspektora obdrželo v minulých letech 200 podniků ze zhruba 250 navštívených.
Kohoutkový inspektor SmVaK na sebe v letošním roce vzal podobu dvou vysokoškolských studentů, kteří vyjeli ++do regionu, aby ověřili, zda restaurace, kavárny, hotely a další občerstvovací zařízení nabízejí kohoutkovou vodu z veřejné vodovodní sítě a jak se situace v tomto ohledu během uplynulých dvou let změnila. Kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku vstřícní provozovatelé dostávají jako ocenění sadu džbánů a sklenic, do nichž mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.
Inspektoři letos vyráží na své první výjezdy na Opavsko a Novojičínsko. Podávání kohoutkové vody – většinou za přiměřený poplatek zohledňující pracnost a náročnost dané služby stejně jako doplňky v podobě citrónu nebo máty v karafě vody – se stalo v regionu v uplynulých letech téměř samozřejmostí, když tuto službu nabízely více než tři čtvrtiny navštívených podniků.
Zajímavé bude během letošních výjezdů zjištění, jak s touto realitou zahýbalo několikaleté období poznamenané onemocněním COVID-19 a z něj vyplývajících restrikcí, které zasáhly gastrobor a sektor cestovního ruchu. Stejně tak bude zajímavé sledovat, kolik podniků po covidovém období již neobnovilo provoz a kolik z nich muselo koncept podnikání změnit s ohledem na nejistou ekonomickou situaci, vysokou inflaci a nárůst nákladů ve všech oblastech fungování.
SmVaK Ostrava odstartovaly projekt v létě 2015 a každý rok během léta inspektoři vyráží do terénu, aby zjistili, jak se situace v průběhu času mění. Celkem se do projektu zapojilo již více než 200 restaurací, kaváren, cukráren, občerstvovacích zařízení nebo hotelů.
„Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Přibližujeme se vyspělým zemím. Negativních reakcí a odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku, se objevovalo při uplynulém ročníku akce výrazně méně často, než když jsme s projektem začínali. Trend se zdál v tomto ohledu nezpochybnitelný. Otázkou zůstává, co s ním udělaly roky ovlivněné pandemickými omezeními a současná situace v ekonomice charakteristická především vysokou mírou nejistoty a rostoucími náklady v oblasti mezd, energií, surovin a dalších nezbytných vstupů. Léto je ale v plném proudu, takže uvidíme, co inspektory letos v regionu čeká,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma.
Komentáře