Reklama

24. 6. 2019  |  Energie  |  Autor: Hana Tomášková   |  Zdroj: Ladislav Chlupáč/ Litoměřice

Litoměřice fandí elektromobilitě

Provoz dopravních prostředků na elektrický pohon se stává stále dostupnější alternativou vozidlům se spalovacím motorem. Litoměřice provozují deset elektromobilů, čtyři plug-in hybridní automobily, dva elektrické skútry a úklidový elektromobil.

„Jsem přesvědčený, že samospráva by měla jít ostatním subjektům příkladem a já věřím, elektromobilita je krok tím správným směrem,“ říká Ladislav Chlupáč, starosta Litoměřic, když popisuje své zkušenosti s provozem městských elektromobilů.

Pane starosto, co Vás vedlo ke koupi elektromobilů? 

Rozhodnutí vyplývalo z cílů strategického plánu a dlouhodobých aktivit města v rámci udržitelné energetiky a dopravy a v podstatě se jen čekalo na vhodnou příležitost, tj. zejména na dostačující technické parametry elektrovozidel, které by městskému úřadu a jeho organizacím vyhovovaly. Asi nejsilnějším impulsem pak byla pomalu se zhoršující kvalita ovzduší, kde významná část emisí pochází prokazatelně z dopravy. Přitom naše zkušenosti třeba z oblasti energetiky ukázaly, že je opravdu nezbytné, aby město šlo příkladem a stále ještě pro většinu lidí novou technologii ověřilo v praxi a demonstrovalo její přednosti.


Kolik vozů na alternativní pohon jste zakoupili a v kterém roce to bylo?

Městský úřad a příspěvkové organizace města provozují deset elektromobilů od roku 2016 a čtyři plug-in hybridní automobily od roku 2017, dále dva elektrické skútry a úklidový elektromobil.

 

Pro většinu cest jsou e-vozy schopny plnohodnotně nahradit konvenční auta.“

Jak jste od té doby spokojeni s jejich provozem a údržbou?

S jejich provozem máme doposud dobré zkušenosti. Za dobu jejich používání se potvrdilo, že pro většinu cest jsou e-vozy schopny plnohodnotně nahradit konvenční auta. Komfort jízdy je přitom srovnatelný, v některých aspektech pak e-vozy přináší i specifické výhody. Například možnost auto na dálku předehřát nebo vychladit, dokud je připojeno k síti, je skutečně velmi praktická a oceníte ji zejména v tuhé zimě. Rovněž není třeba sledovat, kromě vody do ostřikovačů, stav provozních kapalin. Jinak se jejich provoz blíží standardním autům, jen je třeba při delších cestách nad 200 km více plánovat a vědět, kde si auto dobijete, při vlastní jízdě pak více sledovat stav baterie a více přemýšlet o způsobu jízdy, možnostech rekuperace energie apod. A po každé jízdě auto připojit do zásuvky.


Jak často a na jaké vzdálenosti elektromobily využíváte?

Celkem 75 % jízd našich (tedy 6 vozů, které má přímo MěÚ) e-vozů je do 30 km a 95 % nepřesáhne 100 km. Tuto vzdálenost dojedou dnešní e-auta mimo dálnici i při té největší zimě naprosto bez problémů. Jen pro zajímavost, jen 12 jízd za celý rok přesáhlo 200 km a jen jedna cesta (v jednom dni) přesáhla 300 km. V roce 2017 jsme najeli s e-vozy více jak 50 tisíc km bez jakýchkoliv problémů. Data za rok 2018 budou teprve zpracována.

 


Jak řešíte dobíjení?  

Městský úřad disponuje 10 dobíjecími stanicemi, které využívá pro vlastní potřebu. Od prosince loňského roku je navíc na veřejném parkovišti Na Hvězdárně v historickém centru města k dispozici rychlodobíjecí stanice pro veřejnost.


Jakým způsobem probíhalo výběrové řízení a jak jste projekt financovali? 
Automobily byly pořízeny formou operativního leasingu.

 

Doporučuji si půjčit na delší čas uvažované vozidlo od některého z prodejců a pořádně ho v rámci úřadu a s patřičnou osvětou vyzkoušet.“

Co byste poradil dalším starostům, kteří se rozhodnou pro koupi elektromobilu?

Provoz dopravních prostředků na elektrický pohon se stává stále dostupnější alternativou k vozidlům se spalovacím motorem. Výsledkem je zlepšování kvality života obyvatel, kteří jsou tak vystaveni snížené hladině hluku, prašnosti a emisím. Jsem přesvědčený, že samospráva by měla jít ostatním subjektům příkladem a já věřím, elektromobilita je krok tím správným směrem. Ale i zde platí, že musí být dle našich dosavadních zkušeností naplněny alespoň některé základní podmínky. Zaprvé, musíte mít zastupitele a radní, kteří jsou myšlence nakloněny, nebo jsou alespoň ochotni naslouchat a udělat si názor na základě argumentů. Zadruhé, tyto argumenty si zajistit a umět sdělit objektivně plusy i mínusy, které koneckonců existují u každého řešení. Pak musíte mít někoho, kdo celou věc uvede v život - tj. připraví celý proces od výběru vhodných aut, přes vlastní nákup, příp. zajištění dotace. Musíte také zajistit dobíjecí infrastrukturu a dobře proškolit vedoucí a další pracovníky, aby přechod byl co nejhladší. Trpělivost je na místě! V tomto ohledu je vlastní zkušenost neocenitelná. Doporučuji si půjčit na delší čas (např. měsíc) uvažované vozidlo od některého z prodejců a pořádně ho v rámci úřadu a s patřičnou osvětou vyzkoušet. Je třeba odbourat počáteční nedůvěru. Zde bych také doporučil městům poradit se s těmi, kteří už zkušenosti mají a jsou ochotni je sdílet. Nicméně každé město či obec jsou unikátní a je třeba vše přizpůsobit místním podmínkám a používat selský rozum. Ale bez vize, nadšení, pozitivního myšlení a ochoty za věc bojovat se neobejdete.

 

Foto: Ladislav Chlupáč archiv/ Město Litoměřice

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI