Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Jak se vyrovnat s novým ustanovením o odpovědném zadávání veřejných zakázek?

| autor: redakčně upraveno| zdroj: MPSV, SOVZ, NSZM ČR0

otaznik0.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Novelizaci zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) nepředcházela širší odborná diskuse, a protože výklad tohoto nového ustanovení není zcela jasný, diskuse je vedena ex post.

Platforma odpovědného veřejného zadávání provedla průzkum k novele zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), která v § 6 odst. 4 stanoví, že zadavatelé jsou povinni dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací (účinnost od 1. ledna 2021).

Konkrétně ustanovení § 6 odst. 4 ZZVZ stanoví, že: „Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit.“

I po prvních měsících účinnosti obavy zadavatelů a nejasnosti kolem praktického využití ustanovení přetrvávají. S novým ustanovením se pojí například otázka výkladu výrazu „možné,“ otázky ohledně přístupu následných kontrol a auditů a také otázky spojené s uplatněním této nové zásady i u veřejných zakázek malého rozsahu.

Proto Platforma odpovědného veřejného zadávání (OVZ) provedla mezi svými členy průzkum s cílem přispět k odborné diskusi, jak se s novým ustanovením vyrovnat. Platforma OVZ je zřízena Ministerstvem práce a sociálních věcí a jejími členy jsou ministerstva, státní podniky, kraje, města i další veřejní zadavatelé.

Jak se k současnému znění ustanovení postavit

  • Za nejlepší řešení považována úprava § 6 odst. 4 ZZVZ. Konkrétně úprava, která by vyřešila otázku výkladu výrazu „možné“ tak, že zadavatel by měl povinnost zvážit využití odpovědného veřejného zadávání a inovací a zohlednit je ve veřejných zakázkách tam, kde by to bylo vhodné.
  • Jako druhé nejlepší řešení bylo hodnoceno v podstatě přesunutí této povinnosti ze zásad a tomu uzpůsobené znění v § 36 odst. 1 ZZVZ: Zadavatel má povinnost zvážit při přípravě zadávacího řízení zohlednění odpovědného veřejného zadávání a inovací a povinnost využít je ve vhodných veřejných zakázkách.
  • Jako nejhorší varianta bylo hodnoceno zrušení současného novelizovaného znění § 6 odst. 4 ZZVZ, tedy návrat k původnímu znění.

Z průzkumu vyplývá, že i přes nejasnosti, které novelizace přinesla, zadavatelé sociálně a environmentálně odpovědný přístup pokládají za důležitou součást veřejných zakázek, která do zákona o zadávání veřejných zakázek patří.

Více o výsledcích průzkumu najdete zde:

Zpráva-Průzkum-Odpovědné veřejné zadávání-novela 2021.pdf

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert