Českou republiku čekají změny, ke kterým se zavázala, v oblasti omezení emisí. Na problematiku reagují také firmy a při obměně vozového parku přecházejí na vozy s alternativním pohonem.
O zkušenosti s provozem elektromobilů se podělil Tomáš Lipert, který působí ve společnosti DHL Express (Czech Republic) s.r.o. na pozici představitele vedení systémů řízení managementu kvality ochrany životního prostředí a hospodaření s energiemi.
Proč se rozhodla DHL používat v denním provozu elektromobily?A jaké v tom vidí výhody?
Nasazení elektromobilů v sítí DHL má několik příčin. Ve zkratce lze vše popsat jako přirozenou firemní reakci na hlas mnoha zainteresovaných stran, které mají své dílčí požadavky a očekávání od naší společnosti, která působí na všech trzích. Zároveň jde o výsledek globální firemní strategie, která byla představena již v roce 2007 a týká se našich závazků v oblasti životního prostředí a v poslední době i hospodaření s energií. Zároveň platí, že DHL jako značka byla od svého založení vždy aktivní a ve svém oboru často „prošlapala“ cestu jiným a ukázala účelné využití mnoha technologií. Inovace tedy byly, jsou a budou důležitou součástí dění v DHL.
Jaká elektroauta DHL v České republice aktuálně provozuje?
K dnešnímu dni je v denním provozu pět elektroaut plně jezdících na elektřinu. Civilní BMW i3 jako sdílené vozidlo pro pohyb po Praze a okolí. Pak čtyři dodávky VW e-Crafter, které denně doručují a vyzvedávají zásilky zákazníků v centru Prahy (tři vozidla) a Brna (jedno vozidlo). K těmto pěti elektroautům provozujeme i tři elektrokola. Konkrétně jde o dvě čtyřkolky (Praha a Olomouc) a jednu tříkolku (České Budějovice). Vše s cargoboxy.
Jaké plány chystá vaše společnost v následujících letech?
Z pohledu globálního jsou plány dané na roky dopředu. Jde o plnění strategie skupiny DP DHL v podobě Mise 2050: Nulové emise. Tato strategie v kombinaci s lokálními ambicemi pak určuje i směr v ČR. Je velmi pravděpodobné, že u stávajícího počtu elektrovozidel nezůstaneme. Jelikož vozový park se řídí cyklem obměny, lze čekat, že v příštím roce a těch dalších se mohou i silnice center jiných měst dočkat nasazení. Když se na téma dnes podíváme řečí čísel, tak pro splnění strategie a jejích mezicílů v roce 2025 je jasné, že celá Evropa musí projít určitou významnou změnou. Jsem přesvědčen, že v dalších letech budeme svědky hned několika alternativ v městské logistice.
Více informací o rozvoji elektromobility i další zkušenosti s provozem elektromobilů přinese konference Elektromobilita 2020, dne 24. 9. 2020.
Komentáře