Dotřiďování je v České republice stále založeno na ručním třídění. Rychlost i kvalita třídění tak závisí zejména na lidském faktoru. Odpadu však stále přibývá a dotřiďovací kapacita je na hraně svých možností.
Brno bude mít dotřiďovací linku s automatickým provozem
Brno se stane prvním místem v republice, kde bude ruční dotřiďování brzy minulostí. SAKO Brno získalo stavební povolení a brzy začne stavět dotřiďovací linku s automatickým provozem. Významně to zvýší rychlost a zejména efektivitu i variabilitu dotřiďování. Tato technologie totiž zvládne vytřídit až 4,5 tuny odpadu za hodinu.
„Ruční dotřiďovací linka na papír a plast je na hraně svých kapacitních možností. V loňském roce zpracovala šest a půl tisíce tun papíru a čtyři tisíce tun plastu. Ruční dotřiďování již nestačí. Množství navezeného papíru a plastu se každoročně zvyšuje, za posledních pět let v souhrnu o 40 %,“ uvádí Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.
Kvalitněji vytříděný materiál
Automatická dotřiďovací linka umožní efektivně zpracovat sbíraný plast a papír a jako první v republice si poradí i s odpadem uloženým v pytlích, který roztrhne tak, aby na třídící linku postupoval už volně ložený. Optické separátory automaticky vytřídí komodity dle jejich typu, například na PET lahve a nápojové kartony. PETky rozpozná také podle jejich barevnosti. „Čistota vytříděného materiálu bude přibližně 90%, což je hodnota, na níž dotřiďovací linky, založené na lidském faktoru, prostě nemohou dosáhnout,“ doplňuje Filip Leder.
Balistická separace rozdělí odpad na 2D části (sáčky, fólie) a 3D části (kelímky, vaničky, konzervy).
Moderní technologie si poradí také s kovy. S účinností minimálně 80 % zachytí magnetický separátor například konzervy, víčka, plechovky.
Efektivnější třídění s menší chybovostí bude zároveň i bezpečnější
Výkonný lis s kapacitou 6 tun za hodinu pak slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování.
„Strojové dotřiďování o velké kapacitě podstatně zvýší efektivitu a zajistí nesrovnatelně nižší chybovost během třídění. V čase virové epidemie se navíc ukazuje, že z hlediska možného přenosu infekce bude tento způsob dotřiďování výrazně bezpečnější,“ uzavírá Filip Leder.
Stavět se se v areálu SAKO Brno začne během června, k provozu by automatická linka mohla být již na podzim příštího roku.
Komentáře