Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Zelený vodík jako řešení přebytků energie? Češi zkoumají jeho uplatnění v dopravě

| zdroj: GreenBuddies0

GB_FVE_ilustrační foto_1_S
zdroj: GreenBuddies

Společnost Greenbuddies, jeden z velkých tuzemských hráčů na poli instalace fotovoltaických elektráren, v současné době v zahraničí začíná pracovat na počáteční fázi vývoje projektů, které se zabývají výrobou vodíku z energetických přebytků.

Na projektu v Nizozemsku spolupracuje s partnery z dopravního sektoru, kde zkoumá možnosti uplatnění vyprodukovaného plynu v rámci dopravní sítě. Tato metoda výroby vodíku představuje způsob, jak lze řešit problémy s přetížením distribuční sítě.

„Jedná se o jeden z inovativních přístupů, jak efektivně řešit energetické přebytky a s tím spojené problémy s přetížením sítě, jejíž kapacita si do budoucna, s ohledem na výrazný nárůst elektrifikace naší společnosti, žádá navýšení,“ komentuje situaci na energetickém trhu spolumajitel Greenbuddies, Aleš Spáčil. „To ale vyžaduje čas, a proto vývojáři solárních a větrných elektráren stále častěji posuzují inovativní formy výroby elektřiny.⁠ Jednou z možností je, vedle instalace rozsáhlých bateriových úložišť, právě výroba vodíku přímo na místě,“ pokračuje Spáčil. Vodík bývá označován jako palivo budoucnosti a jeho využití je diskutováno zejména v souvislosti s alternativními pohony vozidel.

GB_FVE_ilustrační foto_2_S

Greenbuddies na jednom z projektů, které se zabývají přeměnou přebytečného výkonu na vodík, usilovně pracují v Nizozemsku v obci Zevenaar. Zde spolupracují s partnery z dopravního sektoru, aby prozkoumali finanční a technickou proveditelnost instalace elektrolyzérů na konkrétních plánovaných místech. Tyto lokality jsou situovány podél hlavních dopravních tras, kde je vysoký potenciál pro přímou spotřebu vodíku v odvětví dopravy.

„Malé zařízení tohoto typu může vytvořit podmínky pro větší, ekonomicky účinnější zařízení v dohledné budoucnosti," uvádí ke zvažovaným instalacím elektrolyzérů v Nizozemsku Aleš Spáčil. Dle jeho slov ale takovéto projekty přinášejí do procesu vývoje celou řadu výzev, kdy například nelze získat standardní projektové financování za stejných podmínek jako u solárního zařízení. Instalace elektrolyzéru a jeho provoz pak představuje i vyšší nároky na kapitálové výdaje. „Aby byla zajištěna návratnost investice, vyžaduje elektrolyzér kontinuální provoz. Solární zařízení ale vyrábí energii pouze za denního světla, takže je zapotřebí vyrovnávací baterie nebo připojení k externí síti, aby byla zajištěna stálá výroba vodíku,“ upřesňuje Spáčil.

Navzdory všem výzvám jsou Greenbuddies hrdí na to, že se mohou podílet na zkoumání této problematiky prostřednictvím rozvoje vlastních projektů v celé Evropě. „Budoucnost vodíku jako paliva je nejistá, ale jsou to pro nás cenné zkušenosti,“ uzavírá Spáčil.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert