Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Vodíkové autobusy by v kraji mohly vyjet již v roce 2024

| zdroj: Středočeský kraj0

vodík2.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ redakce archiv

Rada kraje schválila memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou MARTIN UHER bus. V případě realizace se Středočeský kraj stane jedním z prvních samosprávných celků v České republice, který nasadí veřejnou vodíkovou dopravu s využitím obnovitelných zdrojů.

Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Rada zároveň pověřila hejtmanku Petru Peckovou v případě schválení zastupitelstvem daný dokument podepsat.

Dotčení partneři spustí projekt, kdy bude zakoupeno deset dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota projektu činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Cestující by se měli vodíkových autobusů dočkat v průběhu roku 2024.“

Pomůže elektrárna Vrané

Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou. „Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou,“ potvrzuje Petr Borecký.

Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek (zde je nutné počítat s tím, že byť náklady na pořízení vodíkového autobusu snižuje dotace, tak i dotace jsou veřejné peníze). Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.

Chceme i vývoj

Středočeský kraj tímto reaguje na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal, mající za úkol transformovat ekonomiky v Evropské unii tak, aby byla zajištěno účinnější využívání zdrojů. „Současně usilujeme o to, aby když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem,“ dodává Borecký.

V současné době zabezpečuje základní dopravní obslužnost kraje 28 dopravců, z toho 20 dopravců má přes třicet provozoven na území Středočeského kraje. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1314 vypravovaných vozů.

Memorandum ještě musí schválit krajské zastupitelstvo.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj
ZEVO Písek
Logo SKS
Meva