Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Sběrný dvůr nebo sběrné místo?

| autor: Hana Tomášková| zdroj: MŽP ČR, SFŽP ČR0

sberny_dvur_wikimedia.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Wikimedia Commons

Sběrná místa mohou sloužit pro plnění povinnosti obce zajistit místa pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu podle § 59 odst. 2 zákona o odpadech. Podle tohoto ustanovení je obec povinna určit místa pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. ledna 2025 rovněž textilu.

Sběrné místo obce (sběrný dvůr), (nepovolené zařízení podle zákona)“

  • Sběrné místo zřízené obcí
  • V rámci obecního systému určeno k odkládání odpadů od občanů
  • Nejedná se o stanoviště kontejnerů na tříděný sběr (sběrné hnízdo)
  • Může mít podobu sběrného dvora
  • Slouží pouze občanům obce a subjektům zapojeným do obecního systému

„Sběrný dvůr obce (obecní zařízení), (povolené zařízení podle zákona)“

  • Zařízení ke sběru odpadů označované jako sběrný dvůr, jehož provoz je povolen příslušným krajským úřadem
  • Podmínky jeho provozu stanovuje schválený provozní řád
  • Provozovatelem sběrného dvora je obec
  • Sběrný dvůr je v obecním systému, takže slouží občanům obce a subjektům zapojeným do obecního systému a eventuálně dalším

„Sběrný dvůr (zahrnutý do obecního systému), (povolené zařízení podle zákona)“

  • Zařízení ke sběru odpadů, které má podle zákona ke svému provozu uděleno povolení příslušného krajského úřadu
  • Podmínky jeho provozu stanovuje schválený provozní řád
  • Sběrný dvůr je zahrnut do obecního systému, takže slouží občanům obce a subjektům zapojeným do obecního systému a eventuálně dalším
  • Provozovatelem sběrného dvora NENÍ obec
  • Tento sběrný dvůr může být umístěn v jiné obci, s tím, že na základě dohody s touto jinou obcí slouží občanům obce podávající roční hlášení.

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že sběrné místo může sloužit výhradně k předávání odpadů a movitých věcí do obecního systému nepodnikajícími fyzickými osobami (občany obce) a případně právnickými a podnikajícími fyzickými osobami zapojenými do obecního systému podle § 59 a 60 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech.

Vzhledem k tomu, že na sběrných místech nemohou být přebírány odpady od osob, které nejsou zapojeny do obecního systému, jedná se výlučně o shromažďování odpadu obcí jako původcem odpadu ve smyslu § 11 odst. 3 zákona o odpadech a není zahrnut sběr odpadu ve smyslu § 11 odst. 1 písm. f) tohoto zákona.

Nejde o zařízení určené pro nakládání s odpady

Sběrné místo proto není zařízením určeným pro nakládání s odpady, jak je definováno v § 11 odst. 1 písm. r) bod 1. zákona o odpadech, a z tohoto důvodu nevyžaduje povolení provozu zařízení podle § 21 odst. 2 uvedeného zákona. Sběrné místo může mít formu sběrného dvora nebo jakoukoli jinou formu, která umožní, aby řádně plnilo svůj účel, například oplocený pozemek, přístřešek, místnost apod.

Výjimka pro obce

Je stanovena výjimka, že obec není povinna odděleně soustřeďovat odpad plastů, skla a kovů, pokud tím nedojde s ohledem na další způsob nakládání s nimi k ohrožení možnosti provedení jejich recyklace. Rozsah míst pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu stanoví vyhláška č. 273/2021 Sb. Podle § 33 odst. 1 této vyhlášky může obec zajistit oddělené soustřeďování složek komunálních odpadů prostřednictvím sběrných dvorů, zařízení určených pro nakládání s odpady, velkoobjemových kontejnerů, sběrných nádob, pytlového způsobu sběru, nebo kombinací uvedených způsobů.

Různé podoby sběrných dvorů

S ohledem na výše uvedenou právní úpravu v příloze č. 13 dané vyhlášky lze jako „sběrné dvory“ chápat i sběrná místa, která nemají podobu sběrného dvora. Vždy však musí být dodrženy specifické požadavky na soustřeďování jednotlivých složek komunálního odpadu, které jsou vymezeny v § 34 až 37 této vyhlášky. V dané souvislosti jde zejména o požadavek u nebezpečných komunálních odpadů, že soustřeďování těchto odpadů musí být obcí prováděno pouze na shromažďovacích místech s obsluhou nebo v zařízení určeném pro nakládání s odpady, ve kterých obsluha nebezpečné odpady převezme a uloží do určených prostředků.
Sběrná místa mohou plnit též funkci míst, které může obec podle § 59 odst. 5 zákona o odpadech v případě, že nastaví obecní systém obecně závaznou vyhláškou, určit jako místa, ve kterých bude v rámci obecního systému přebírat stavební a demoliční odpad vznikající na území obce při činnosti nepodnikajících fyzických osob, movité věci v rámci předcházení vzniku odpadu, komunální odpad vznikající na území obce při činnosti právnických a podnikajících fyzických osob, které se do obecního systému na základě písemné smlouvy zapojí, a to za dále stanovených podmínek, výrobky s ukončenou životností v případě, pokud je přebírá v rámci služby pro výrobce podle zákona o výrobcích s ukončenou životností, nebo rostlinné zbytky z údržby zeleně, zahrad a domácností ke zpracování na kompost v rámci komunitního kompostování podle § 65.

Dotace

Z pohledu poskytovatele dotace není žádná varianta zvýhodňována či preferována. Vždy záleží na potřebách jednotlivých obcí.

Rozhodnutí je na obci
Právní úprava v zákoně o odpadech a vyhlášce č. 273/2021 Sb. poskytuje obcím na výběr řadu způsobů, jak zajistit místa pro odkládání odpadů do obecního systému. Je na uvážení každé obce, aby obecní systém, včetně určení míst pro odkládání odpadu do tohoto systému, nastavila tak, aby splnila zákonem stanovené požadavky a zároveň byly reflektovány její potřeby a možnosti.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert