Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Polemika: Jaké jsou největší překážky bezobalového prodeje? Co je přidanou hodnotou nákupu?

| autor: Hana Tomášková0

Polemika: Jaké jsou největší překážky bezobalového prodeje? Co je přidanou hodnotou nákupu?

Zajímalo nás, zda je situace stejná v celé České republice. Požádali jsme proto zástupce bezobalových prodejen v Ostravě, Praze a Brně o vyjádření k této problematice.

Co vidíte jako největší překážku bezobalového prodeje v dnešní době?

 Bezobalu-Ostrava:
Většina bezobalových obchodů se snaží ekologii rozvádět v širším okruhu, takže lidem ukazují různé formy, jak se zamýšlet nad zachováním planety země. V obchodě, konkrétně u nás, formou preferování zboží z ekologického zemědělství nebo vybírání dodavatelů, kteří jsou nám blíže, ideálně lokální. Například dýňová semínka můžeme mít stejně tak z České republiky jako z Číny.

Což se mnohdy promítne do ceny, kde konvenční méně kvalitní výrobek v obalu je levnější, a tak se pro člověka, který nezná pozadí, může bezobalový obchod zdát drahý.

Vnímám zde potřebu lidem vysvětlovat, jak důležité je pro naši budoucnost i zachování zdravé půdy. Ale i toto povědomí se už pomalu zlepšuje.

Zemidluh, Praha:

Co vidíme jako největší překážku v dnešní době? Tak rozhodně je to legislativa a hygiena. Lidé si zvykli dostávat potraviny v nesmyslně přehnané laboratorní čistotě a podle toho se utváří i legislativa. Bezobalový prodej je pro mnoho úředníků trnem v oku a vyloženě nutí prodejce do obalových materiálů. Všichni prodejci, kdo se z tohoto systému snaží vymanit, se vydávají na trnitou cestu, kde legislativa staví do cesty jednu překážku za druhou.

Podobně je to s trvanlivostmi. Balené potraviny prostě vydrží déle, a tak je mnohem snadnější je doma skladovat a nevyžadují následně tolik plánování, aby se doma potraviny nekazily.

A v poslední řadě je to i lenost veřejnosti. Bezobalový nákup i život jsou mnohem komplikovanější. Musíte si donést vlastní nádoby, častokrát těžší než klasická plastová balení, stejně tak možností kde nakupovat je méně, takže často musíte do obchodu mnohem dále cestovat.

To vše je komplikovanější a náročnější, ale odpovědnější ke společnosti a planetě. Někomu, například nám, přijdou takové překážky jako nepatrné maličkosti, ale mnoho lidí raději zvolí svůj osobní komfort a pohodlí než odpovědnost.

No a největší překážka je asi nedůvěra lidí v myšlenku, že omezování produkce plastů a odpadu má nějaký větší dopad na celkovou situaci na naší planetě :( Mnoho lidí nechápe, že změna začíná u nás samotných.

Zvaž to, bezobalový obchod Brno:

Legislativa a hygiena nejsou dle našeho názoru překážkou bezobalového prodeje v dnešní době, ale podnikání v prodeji potravin obecně. Nejen, že kladou nepřiměřeně mnoho (a často i nesmyslných) podmínek, ale nejvíce situaci komplikuje samotný výklad legislativy a  hygienických předpisů. Například my osobně jsme se na jedné krajské hygienické stanici setkali se 4 úřednicemi (všechny odpovědné za stejnou oblast, pouze území se lišilo) a na stejné otázky jsme dostali 4 jiné odpovědi. A to víme, že v jiných městech dostali kolegové na tyto otázky ještě jiné odpovědi. Celá situace je navíc ztížena tím, že legislativa ani hygienické předpisy nepočítají s bezobalovým prodejem potravin, tudíž je jejich prodej v tak zvaném „pološeru“.

Jako jednu z největších překážek nebo hrozeb pro bezobalový prodej v dnešní době nicméně vidíme snahu velkých řetězců „zneužít“ ekologické téma spojené s produkcí zbytečných obalů tím, že zavádějí tak zvané „bezobalové koutky“, které de facto bezobalovými nejsou – zákazník si zde může nabrat zboží ze zásobníku, ale již ne do vlastních nádob, ty jsou zakázány, ale do mikroténových sáčků, které jsou v obchodě k dispozici. Tím naopak vzniká ještě větší produkce zbytečných obalů, než kdyby si koupili třeba 1kg balení. Ze zkušenosti víme, že tento fakt zákazníkům nedochází, protože to zboží je přeci nabízeno bezobalově.

Co je podle vás přidanou hodnotou nákupu v bezobalových prodejnách?

Bezobalu-Ostrava:

Lidé se u nás setkají se vstřícností, dohledáním informací o produktu, předáním rad a informací a spoléhají se, že nemusí řešit kvalitu produktu, protože toto vyřešíme za ně.

Zemidluh, Praha:

Tak nějak bych to nazval opravdovostí. S prodejci můžete mluvit o jejich produktech a získat tak maximální možnou pozornost, kterou při nakupování potřebujete. O každém produktu vám řeknou všechny informace, od koho nakupují, proč nakupují a podobně. Dozvíte se mnoho detailů o celém procesu a o tom, jak nákupem daného produktu pomáháte planetě s celým příběhem, který za produktem je. Získáte tedy cenné informace a upřímný lidský kontakt.

Dále bezobalové obchody podporují lokální a rodinné firmy, tedy podporujete ekonomiku na těch správných místech. Stejně tak je v bezobalových obchodech kladen důraz na vysokou kvalitu veškerého sortimentu, což je další výhoda.

No a hlavně je to mnohem zábavnější než klasické obchody. Nákup má příjemnější atmosféru a nakupujete jen takové množství, jaké potřebujete. :) Většinou máte také možnost potkat se s majiteli obchodu a poznat tak lidi, kteří obchod vybudovali a provozují. Je to úplný opak nakupování ve velkých supermarketech, které vlastní obrovské zahraniční firmy.

Zvaž to, bezobalový obchod Brno:

Kromě klasických výhod jako předcházení vzniku zbytečných obalů (odpadu), nakupování pouze množství, které potřebujete, seznámení se s mnoha novými produkty (protože ty se v řetězcích nenabízí), obecně kvalitnějším nabízeným zbožím, mají bezobalové prodejny i osvětovou funkci. Naprostá většina zákazníků třídí odpad a právě díky bezobalovým prodejnám se šíří koncept tzv. zero waste, což je vlastně další logický krok po třídění. Je totiž určitě dobré, že se obaly recyklují, ale pro přírodu a životní prostředí je určitě lepší, když se vzniku obalů, a tím pádem odpadu, předejde. Je důležité, aby lidé změnili své smýšlení a návyky a bezobalové prodejny jim to umožňují.

Nakupování v bezobalových prodejnách vede také k větší sociální pospolitosti, protože již není tak anonymní, jako nakupování v super(hyper)marketech. Zákazníci s prodavači při nákupech komunikují, zajímají se o potraviny, interagují i s ostatními nakupujícími a skoro každá bezobalová prodejna má i svůj dětský koutek. Tak jako existuje fast food a slow food, tak je možné nazývat nakupování v bezobalových obchodech „slow nakupováním“.

Foto: ilustrační koláž Pixabay, Bezobalu Ostrava, Zemidluh Praha, Zvaž to Brno


Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert