Shodou okolností jsou to většinou obce, které mají hluboko do kapsy a jsou v chudších regionech naší republiky. Nemají na výběr. V některých oblastech platí starosta za tunu SKO své svozovce tolik, že bych asi moc nepřeháněl, kdybych napsal, že klasickým nákladním taxíkem by to bylo pro obec levnější.
Před pár dny se mi do rukou dostala studie nákladů na odpadové hospodářství Ústeckého kraje a opravdu mi spadla čelist. Někteří starostové platí za odvoz a odstranění jedné tuny SKO téměř 4500,- Kč.
Dokážu si představit nemalé množství argumentů svozových odpadových společností, proč tomu tak je. Jsou ale starostové, kteří v tom samém regionu platí pouze 2000,- Kč. Ta diference je obrovská a asi by bylo dobré popídit se, proč tomu tak je. A pokud na to přijdeme, poradit těm, kteří platí ze svých rozpočtů nekřesťanské peníze, jak na to.
Právě projednávaný návrh o odpadech se v bodě navyšování skládkovacích poplatků již v minulosti několikrát zadrhnul. Je to velmi slabé místo a odpadové společnosti velmi mohutně tlačí Ministerstvo životního prostředí k tomu, aby se skládkovací poplatky zvyšovaly postupně, po malých částkách a jen velmi nepatrně, nejlépe vůbec. Berou si obce jako rukojmí a tvrdí, že navyšování poplatků bude mít neúnosný vliv na obecní rozpočty. V kontextu nákladů obcí na tunu SKO v Ústeckém kraji se mi tato argumentace zdá směšná.
V následujících týdnech se proto budeme věnovat nákladům obcí na odpadové hospodářství a konkrétně SKO velmi podrobně. Zdá se totiž, že některé odpadové společnosti, především ty nadnárodní, by se v ceně za tunu popasovaly i s razantním nárůstem poplatků a nemuseli by zdražovat ani o korunu.
Foto: zdroj redakce archiv
Komentáře