Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Obce zřizují stále více dobíjecích stanic. Reagují na novou legislativu i rostoucí zájem o elektromobilitu

| autor: redakce0

ChatGPT Image Nov 3, 2025, 01_18_13 PM
zdroj: chatGPT

Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost nová povinnost vyplývající z novely vyhlášky o technických požadavcích na stavby, která navazuje na stavební zákon. Vlastníci nebytových staveb s více než dvaceti parkovacími místy budou muset při výstavbě nebo rekonstrukci zajistit alespoň jednu dobíjecí stanici pro elektromobily. Tato povinnost se dotkne i měst a obcí, které modernizují veřejná parkoviště či budovy.

Povinnost nekončí u jedné dobíječky

Při výstavbě nebytových budov s více než deseti parkovacími místy, nebo při jejich významné rekonstrukci, stanoví nová vyhláška také povinnost připravit kabelové rozvody a chráničky pro budoucí instalaci dalších dobíjecích bodů – v praxi obvykle u každého pátého parkovacího stání, pokud je to technicky proveditelné.

To umožní obcím i investorům snadno rozšiřovat infrastrukturu v budoucnu, aniž by bylo nutné provádět nákladné stavební úpravy. Zákon navíc ukládá jednorázovou povinnost instalovat alespoň jeden funkční dobíjecí bod i u již existujících nebytových budov s více než 20 parkovacími místy.

Od povinnosti k příležitosti

Pro samosprávy není zavádění dobíjecích stanic jen splněním zákonné povinnosti – představuje také dlouhodobou investici do rozvoje regionu a jeho energetické soběstačnosti. Dobíjecí stanice umístěná u obecního úřadu, kulturního domu nebo sportoviště přiláká návštěvníky, kteří během nabíjení využijí místní služby a gastronomii (tzv. destinační nabíjení).

Stanice jsou zároveň klíčové pro obyvatele bytových domů, kteří nemají možnost domácího dobíjení. Obce tak reagují na potřeby svých občanů a zároveň podporují přechod na čistší formy mobility. Dobíjecí body mohou navíc využívat i obecní elektromobily – například vozidla technických služeb nebo úřední vozy. V kombinaci s obecní fotovoltaikou, akumulací a řízeným dobíjením se stanice mohou stát součástí tzv. chytré energetické infrastruktury.

Praktické výzvy: síť, kapacita, lokalita

Největší výzvou bývá dostatečná kapacita elektrické sítě. Instalace výkonnějších rychlonabíjecích stanic (DC) může vyžadovat technické posílení přípojky a koordinaci s distributorem, což projekt prodražuje a prodlužuje. Důležitý je také výběr vhodné lokality – bezpečné, dobře přístupné, s dostatečnou dobou parkování a logickým napojením na místní infrastrukturu, aby bylo nabíjení pro řidiče praktické.

Řešení bez administrativní zátěže

Na rostoucí poptávku reagují i komerční partneři. Společnost E.ON Energie nabízí službu Veřejná dobíječka, díky níž mohou obce provozovat veřejné dobíjecí stanice bez nutnosti vlastní správy.

„Obce poptávají veřejné dobíjecí stanice buď kvůli nové legislativě, nebo na základě vlastních potřeb. Často je to kombinace obojího. Chtějí a potřebují nabídnout dobíjení široké veřejnosti, ale zároveň nechtějí mít s provozem a správou stanic příliš mnoho starostí,“ říká Lukáš Bajt z oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

„Zatímco dříve jsme evidovali jen jednotky poptávek ročně, nyní jde už o desítky projektů,“ dodává Bajt. Stanice jsou připojeny do evropské sítě dobíjecích map, E.ON zajišťuje jejich provoz, servis, fakturaci i potřebnou administrativu, čímž obcím odpadá většina provozních starostí.

Financování: dotace až do 70 % nákladů

Instalaci dobíjecích stanic mohou obce financovat z národních i evropských dotačních programů, které umožňují pokrýt až 70 % uznatelných nákladů. Klíčovým nástrojem je Operační program Doprava 2021–2027 (OPD3), který podporuje výstavbu veřejně přístupných AC i DC stanic. Modernizační fond a Operační program Životní prostředí (OPŽP) pak nabízejí podporu v rámci širších projektů zaměřených na energetické úspory, obnovitelné zdroje a dekarbonizaci obecních budov.

Břeclav plánuje strategicky

Město Břeclav patří mezi příklady samospráv, které k rozvoji elektromobility přistupují systematicky. Má schválený Plán rozvoje elektromobility, jenž řeší rozšiřování sítě na svém území. Město také uzavřelo memorandum o spolupráci se společností E.ON Drive Infrastructure, která zajišťuje návrh, dodávku i provoz veřejných dobíjecích stanic.

Stanice se strategicky umisťují nejen u frekventovaných komunikací, ale i v rezidenčních oblastech a turisticky atraktivních místech. Břeclav tak podporuje jak tranzitní, tak destinační nabíjení a plánuje vytvářet dobíjecí centra (huby), kde budou k dispozici pomalé AC stanice pro běžné denní nabíjení i výkonné DC stanice pro rychlé dobíjení na cestách.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
ORGREZ
Nevajgluj
ZEVO Písek
Logo SKS
Meva
Bert
SRVO