Směsný komunální odpad (SKO) je v Ústeckém kraji, tak jako ve většině ostatních krajů České republiky, odstraňován výhradně skládkováním. Náklady na likvidaci směsného komunálního odpadu, ale i na hospodaření s komunálními odpady vůbec, patří k nejvyšším v České republice.
Statutární město Ústí nad Labem se potýká s řadou problémů – od velkého množství vyloučených lokalit a s tím související značnou administrativní zátěží, přes komplikace s živnostenským odpadem k nadměrnému objemu bioodpadu v černých popelnicích či celkovému nárůstu odpadu, zejména však velkoobjemového, souvisejícího s pandemií.
Základní údaje o nakládání s odpadem
Svoz ve statutárním městě Ústí nad Labem a několika sousedících obcích v okrese Ústí nad Labem a Litoměřice zajišťuje společnost AVE Ústí nad Labem s.r.o., součást EP Industries, menšinovým podílníkem s 10 % je město Ústí nad Labem. Jako koncové zařízení je využívána skládka Všebořice nacházející se v blízkosti dálničního přivaděče. Vlastníkem a provozovatelem skládky je SUEZ CZ a.s. Svozová oblast zahrnuje celkem 13 obcí a 101 220 obyvatel.
Svoz odpadu zajišťuje nadnárodní společnost. To přináší problémy
Komunikace s nadnárodní společností je dle zdrojů redakce komplikovaná. V současné době má město Ústí nad Labem uzavřenou smlouvu na 8 let, která mu zajišťuje silnější vyjednávací pozici, než tomu bylo v minulosti. To znamená velmi dobrý signál pro lepší spolupráci a zajištění podmínek.
Přesto má město výhrady a jako velký problém vnímá fakt, že jim nadnárodní svozová firma fakturuje za výsyp, nikoli za váhu.
Produkce směsného komunálního odpadu
Produkce směsného komunálního odpadu v Ústí nad Labem se příliš nemění, spíše roste.
Tabulka/ Krajská správa ČSÚ v Ústí nad Labem
Poplatky od občanů
Tabulka/ Poplatek za svoz odpadu (rok/ výše poplatku):
Z politického rozhodnutí se město vydalo na cestu nulového poplatku za svoz odpadu od občanů. Od roku 2018 tedy Ústí nad Labem přišlo o velmi významnou ekonomickou podporu.
Ač je znovuzavedení poplatků politicky příliš riskantní záležitost, bude se problematika muset řešit, protože náklady na odpadové hospodářství stále rostou. Blížící se avizovaná změna odpadové legislativy odpovědné pracovníky k nutné změně ještě více tlačí.
Uvažuje se například i o navýšení daně z nemovitosti, nicméně i tento návrh zahrnuje mnohá negativa.
Nejistota ohledně odpadové legislativy a plány do budoucna
Do nedávné doby panovala v oblasti odpadů nejistota, protože se schvalovala nová legislativa a nebylo možné připravit novou vyhlášku a zajistit změnu systému.
Podle zdrojů redakce by město chtělo vlastní svozovku, která by zajišťovala nakládání s odpady. Rovněž se uvažuje o zavedení možnosti výběru velikosti nádoby a výběr frekvence svozu.
Budou se hledat i další cesty, jak zefektivnit odpadové hospodářství, a především jak ekonomicky ulehčit rozpočtu.
Studie Vyhodnocení veřejných výdajů na likvidaci směsného komunálního odpadu v Ústeckém kraji v období 2014 – 2018
Podle této studie by mělo mít zvyšování poplatků podle návrhu nové odpadové legislativy největší dopad na výdaje obcí v přepočtu na jednoho obyvatele právě v Ústeckém kraji. A to zřejmě právě z důvodu specificky vysokých aktuálních výdajů na shromažďování a přepravu SKO.
Průměrný roční výdaj obcí Ústeckého kraje na likvidaci SKO (včetně svozu) by se tak měl při cílové hodnotě poplatku podle projednávané zákonné předlohy zvýšit oproti úrovni roku 2013 cca o 300 Kč na osobu (tj. přibližně na 1 300 Kč na osobu); zvýšení poplatku o 750 Kč, které by zhruba mohlo odpovídat maximální ceně deklarované investorem připravované spalovny Komořany, by pak mělo zvýšit průměrné náklady obcí Ústeckého kraje na likvidaci SKO přepočtené na osobu a rok oproti úrovni roku 2013 o cca 200 Kč.
Závěr
Výsledky analytické části krajského plánu odpadového hospodářství mimo jiné naznačují, že obce Ústeckého kraje mohou být v oblasti likvidace SKO vystaveny více než v jiných částech České republiky přirozenému monopolu, zatěžujícímu veřejné rozpočty a hrozícímu do budoucna nekontrolovatelným cenovým vývojem.
Veřejné náklady na likvidaci směsného komunálního odpadu, ale i na hospodaření s komunálními odpady vůbec, patří v Ústeckém kraji k nejvyšším v České republice a rozhodující podíl na těchto nákladech mají výdaje obcí na shromažďování a přepravu SKO. Podíl logistických služeb na celkových nákladech na likvidaci SKO je v Ústeckém kraji v mezikrajském srovnání dlouhodobě nadprůměrný.
Komentáře