Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

ERÚ spotřebitelům v desateru radí, jak na energie

| zdroj: ERÚ0

smlouva.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Energetický regulační úřad (ERÚ) pokračuje ve své informačně-osvětové kampani #AktivneNaEnergie. Nově zpracoval desatero rad, v němž spotřebitelé najdou tipy, jak být aktivní, a předcházet tak problémům.

„Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ´pozorně čtěte´. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení,“říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje, že bdělost je na místě i po uzavření smluvního závazku. „Spotřebitelé si občas řeknou, že smlouvu už podepsali, a tak mají takříkajíc splněno. Snadno pak zapomenou na to, aby si hlídali své smluvní povinnosti či termíny, které z dokumentu vyplývají. To v poslední době často zaznamenáváme u prolongací, tedy automatického prodlužování smluv na dobu určitou. Zákazníci jednoduše pustí z hlavy, kdy k ní dochází,“ dodává radní Zemanová.

Aby k prolongaci nedošlo, je přitom nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií.

„Samostatnou kapitolou pak je změna dodavatele. Zvlášť pokud mají spotřebitelé ceníkové ceny nad vládním stropem, je nejvyšší čas zahájit jednání s dodavatelem, případně od něj i odejít. Letošní oživení trhu s sebou přirozeně přináší i větší boj o zákazníky, v němž ne všichni hrají fér. Proto zdůrazňujeme, že není namístě se rozhodovat unáhleně, či se do změny nechat doslova natlačit zprostředkovatelem. Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk. V některých případech se přechod k levnějšímu obchodníkovi i tak vyplatí, pochopitelně ale zdaleka ne vždy, a právě proto je třeba vše důkladně uvážit,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.

Desatero spotřebitele:

POZORNĚ ČTĚTE

Smlouvu o dodávkách energií či jakýkoliv jiný dokument si vždy pečlivě přečtěte. Nerozumíte nějaké pasáži? Zeptejte se. Nedokáže vám protistrana otázky uspokojivě zodpovědět? Pak raději nic nepodepisujte!

NENECHTE SE "UKECAT"

Zprostředkovatelé vám klidně zavolají nebo zazvoní u vašich dveří. A ti nepoctiví z nich, známí jako energošmejdi, mají spoustu triků, jak vás dotlačit k okamžitému podpisu smlouvy. Neskočte jim na to, vezměte si čas na rozmyšlenou. Je ve vaší obci zakázán podomní prodej? Pokud ano, pak při nevyžádané návštěvě podomního prodejce zavolejte obecní policii.

NEDĚLEJTE ZMĚNU PRO ZMĚNU

Neměňte dodavatele energií jen proto, že vám někdo tuto možnost nabídne. Jste spokojení s tím svým? Pak u něj klidně zůstaňte. A se zprostředkovatelem se vůbec nebavte.

MYSLETE NA PRAVIDLO "JEDNO - JEDNA"

V jednom odběrném místě (elektřiny nebo plynu) vám může dodávat pouze jeden dodavatel. Pokud chcete dodavatele změnit, musíte ukončit smlouvu s tím stávajícím. Nevyplývají vám z toho nějaké sankce?

KOMUNIKUJTE PÍSEMNĚ

Písemnou formu volte vždy především v případě reklamací či stížností na smluvní protistranu. Úplně nejlepší je doporučený dopis nebo zpráva přes datovou schránku (pokud je dodavatel přijímá). V případě sporu pak můžete svou aktivitu a její obsah jednoduše a prokazatelně doložit.

PIŠTE SI TERMÍNY

Klíčovým údajem je zejména to, kdy vám končí smlouva s dodavatelem (nebo zda je na dobu neurčitou). Termín najdete na každém vyúčtování. Přepište si datum do kalendáře, ať nezapomenete. Pokud se vám smlouva na dobu určitou po jejím uplynutí automaticky prodlužuje, zjistěte si, jaké podmínky budete mít po prolongaci, a případně smlouvu ještě před tím vypovězte.

PROBLÉMY ŘEŠTE HNED

Našli jste chybu ve vyúčtování od dodavatele? Na nic nečekejte a (písemně!) ho reklamujte! Oklamal vás zprostředkovatel? Vypovězte s ním smlouvu (anebo – dle okolností – namítejte její neplatnost)! Čím dřív budete jednat, tím lépe. Na webu ERÚ najdete spoustu praktických informací. A pokud něco nedohledáte, můžete se nám ozvat.

SCHOVÁVEJTE/NEMAŽTE DOKUMENTY

Smlouvu, obchodní podmínky, ceník, vyúčtování, odpovědi na upomínky či reklamace. Zkrátka veškerou důležitou dokumentaci a korespondenci s dodavateli či zprostředkovateli si uchovávejte. V e-mailu, či šanonech, dle typu nastavené komunikace.

HLÍDEJTE SI SPOTŘEBU

Platba za energie se odvíjí nejen od jednotkové ceny (za 1 MWh elektřiny nebo plynu), ale především od vaší spotřeby. Tu můžete průběžně sledovat na svém elektroměru/plynoměru. Pokud se vám spotřebu daří snižovat, proveďte si samoodečet a pošlete ho distributorovi.

BUĎTE AKTIVNÍ

Vymáhá po vás někdo v souvislosti s energiemi poplatky, o kterých jste nikdy neslyšeli? Prokazuje se jako zaměstnanec vám úřadu? Máte o čemkoliv pochybnosti? Pak jednejte! Zjistěte si informace například na webu
ERÚ, případně zkuste najít lidi s obdobnými zkušenostmi.

Desatero ke stažení:

Tisk na papír A4

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert