Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Dnes je Světový den životního prostředí

| autor: Hana Tomášková0

denZP.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ redakce archiv

Den životního prostředí si každoročně připomínáme 5. června. Smyslem je upozornit na environmentální výzvy současnosti. Spotřebováváme víc, než je naše planeta schopna nám nabídnout. Co s tím můžeme udělat?

Při příležitosti oslavy Světového dne životního prostředí uspořádaly Asociace společenské odpovědnosti spolu s Ministerstvem zahraničních věcí osvětovou akci s podtitulem „Only One Earth“, Jen jedna Země. O významu udržitelnosti, edukaci, motivaci a dalších způsobech, jak komunikovat se spotřebiteli, aby se chovali udržitelněji, se diskutovalo v pátek 3. června v krásných prostorách Švédské ambasády.

Fotografie k cílům SDGs

Výstava fotografií k jednotlivým cílům Udržitelného rozvoje od autora Davida Těšínského měla velmi pozitivní ohlasy. Vizualizace cílů v podobě fotografií z Kambodži, Ukrajiny a dalších koutů světa je výborným nápadem, jak spotřebitele upozornit na nutnost aktivního přístupu.

Edukace je nezbytná

Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti hovořila o akcích, které se konají na podporu cílů udržitelnosti a přispívají tak k edukaci v oblasti ochrany životního prostředí.

V diskusi, kterou moderoval Vojtěch Koval vystoupili zástupci velkých firem, které dlouhodobě uplatňují principy udržitelnosti a mohou tak inspirovat i další společnosti.

Nulové emise

Petra Hanzlíková ze společnosti Google označila snahy o udržitelnost za největší výzvu, které lidstvo muselo čelit. Řadě společností již nestačí usilovat o uhlíkovou neutralitu, ale preferují neemitovat emise vůbec. Role obnovitelných zdrojů roste. Důležité je zaměřit se také na předcházení vzniku odpadu, například v podobě redukce plastových obalů či znovu využívání předmětů.

Platební karty z odpadu z oceánů

Gabriela Pithartová z Hello Bank! konstatovala, že udržitelností se již zabývají všechny banky. Zaměřují se na zaměstnance, obchodní partnery i klienty. Češi podle Gabriely Pithartové říkají, že udržitelnost je supr, ale musí být levnější, než běžná nabídka. Banky tak jdou cestou edukace a zadotování podpory – například ve formě úvěru bez navýšení. Klient si tak může pořídit dražší pračku s nižší spotřebou nebo třeba fotovoltaiku. Zajímavostí je, že Hello Bank využívá platební karty vyrobené z plastu z oceánů.

Plastové obaly jsou užitečné, ale musí se recyklovat

Lenka Nejedlová z Unilever připomněla, že vliv jejich výrobků, které se používají celosvětově, je velký. Stejně tak dopad na životní prostředí. Proto se společnost zaměřuje na udržitelnost komplexně. Plán udržitelného rozvoje má již od roku 2010. Lenka Nejedlová zdůraznila, že plasty jsou užitečný obalový materiál chránící výrobek, nicméně musí se vracet do oběhu. Proto je důležité zaměřit se na výchovu spotřebitelů a ještě vylepšit sběr a třídění odpadních obalů. Aby se snížilo využívání virgin plastu, přidává se do obalů recyklát. I když je to náročnější, lze tak učinit i v případě potravinových obalů.

Nábytek nemusí být nový

Barbora Geršlová z IKEA uvedla, že se firma soustředí na inspirování zákazníků k tomu, aby udělali první krok k aktivitě. Zaměřují se na domov, chtějí, aby šlo o pozitivní dopad na komunity a řešení bylo komplexní. Jak Barbora Geršlová zdůraznila, využíváme zdroje odpovídající 1,6 planety, když se bude takto pokračovat, kromě jiného žádný byznys nebude. Mezi závazky firmy spadá například klimatická pozitivita či cirkularita. V obchodních domech najdete koutek se zlevněným zbožím (cirkulární hub) nebo recovery úsek, kde se vykupuje použitý nebo nechtěný nábytek.

Zelené filmování

O trochu netradiční pohled na udržitelnost se podělila Hana de Goeij z TV Nova. Nova se soustředí na Green Filming a Planet Placement. První termín zahrnuje úkony směřující k zanechání co nejnižší uhlíkové stopy při filmování – týká se to například dopravy, výběru materiálů, energie nebo cateringu. Lokace se vybírají s ohledem na vzdálenost, využívají se elektromobily, funguje snaha o pořizování kostýmů ze second handů či ze zásob Barrandova, materiály se naopak volí z udržitelných zdrojů, i když jsou dražší. Sází se i na to, že déle vydrží, což je v tzv. nekonečných seriálech výhoda.

Druhý termín znamená dosah k obrovskému počtu diváků. Je proto třeba přemýšlet, jak téma klimatických změn přiblížit průměrnému divákovi takovou formou, která by ho bavila a kterou by vydržel sledovat.

DenZP2.jpg
redakce

Udržitelnost je dostupná

Celkově se diskutující shodli, že uživatelé preferují od známých značek pozitivní komunikaci, povzbuzení, motivaci a pozvolné změny. Rozdíly jsou i v přístupu generací, kdy pro mladší lidi je udržitelnost významnějším faktorem. Důležitá je proto komunikace. Češi nejsou příliš ochotní vyvinout silné úsilí k nápravě. Velkou motivací je však pro ně úspora peněz.

Udržitelnost může začít v malých jednotkách. I to pomůže zbourat bariéry spotřebitelů, že se jedná o něco nadstandardního a nedostupného.

DenZP3.jpg
redakce

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn
Fair Care
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
Sensoneo
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Zlatý erb
Denios
Syba
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.