Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Zero Waste: Bezobalový prodej nabízejí i online obchody a supermarkety

| autor: Hana Tomášková0

Zero Waste: Bezobalový prodej nabízejí i online obchody a supermarkety

Dokonce i ti, kteří nemají v blízkosti specializovaný obchod, mohou nakupovat bezobalově. Stačí, když si do běžných prodejen přinesou vlastní tašky a sáčky, nebo vyhledají supermarkety a online obchody, které se na bezobalový prodej nově zaměřily.

Například Rohlik.cz spustil bezobalové nakupování začátkem června tohoto roku. „Reagujeme na rostoucí spotřebu jednorázových obalů ve světě a jako první z domácích supermarketů jsme přišli s opravdu funkčně ekologickým řešením. Řádově jsme ušetřili desetitisíce plastových obalů, ve kterých se suroviny běžně uchovávají,“ upozorňuje Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz

V rámci projektu "Otoč obal" se prodává více než 50 produktů v nejvyšší kvalitě a v nabídce je také ekodrogerie. Trvanlivé zboží ze sortimentu PROBIO připravuje a balí společnost Vratné lahve, mléčné produkty zajišťuje Farma Bemagro. Vybraný sortiment se plní do uzavřených sklenic či lahví opatřených etiketou, za které se zaplatí záloha. Nasypání potravin do skleněných dóz probíhá přímo u dodavatelů za přísných hygienických předpisů. Připravené sklenice s obsahem se pak přesunou do skladů e-shopu Rohlik.cz, odtud ho poté kurýři zákazníkům rozvezou až domů. 

„Na Rohlik.cz velmi zajímavě rostou prodeje ve vratných obalech,“ potvrzuje zájem o projekt Olin Novák, V současné době takto pravidelně nakupuje 10 procent zákazníků Rohlik.cz. Každý měsíc pozorujeme nárůst kolem 25 procent nových zákazníků, co Otoč obal alespoň jednou vyzkouší. Největší zájem je o mléko, bílé jogurty, tvaroh, kefír. Ze sypaných produktů se ve vratných nádobách prodává nejvíce třtinový cukr, mouka, luštěniny, zvířecí sušenky a z drogerie pak prací gel levandule a gel na nádobí.“

Zákazníci se stále více zajímají o ochranu životního prostředí a omezování plastů k tomu neodmyslitelně patří. Důraz na nevytváření zbytečného odpadu se projevuje i v každodenních nákupech. „Plánujeme rozšíření nabídky a chceme ji minimálně zdvojnásobit,“ objasňuje Olin Novák, jakým směrem se projekt bude vyvíjet dále.

Online supermarket Košík.cz od letošního ledna provozuje tzv. “Budoucnost bez obalu”, tedy sekci, kde lze nakupovat zboží na váhu do papírových sáčků. O tento prodej je mezi zákazníky velký zájem. V průměru zhruba každý pátý objedná při svém nákupu v této sekci tři položky. Potraviny jsou odsypávány do jednodruhových papírových sáčků s etiketou přilepenou škrobovým lepidlem, které pak kurýři odebírají pro další zpracování.

V současné době hledáme s odborníky na problematiku nejvhodnější podobu opakovaně využitelného obalu. Sklo se bohužel s ohledem na emisní stopu při převozu těžkých obalů, spotřebu vody při vymývání, nemožnosti recyklovat víčka a krátké životnosti jeví jako nejméně přívětivá varianta. Vyvíjíme tedy vlastní obaly, které bychom rádi představili v příštím roce,“ říká Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz o vývoji opakovaně využitelných nádob pro další možnosti nakupování.

Košík nově nabízí také prodej drogerie, kde si bude moci zákazník vybrat množství sypkých prostředků odstupňované po 100 gramech. V nabídce jsou 4 druhy pracích prostředků, přípravky na mytí nádobí, prášky do myčky, odstraňovače vodního kamene nebo změkčovač vody.

V dubnu tohoto roku spustila prodej stáčených prostředků na dvou místech v Praze dm drogerie. Po Rakousku a Slovenské republice tak dm spustila zkušební provoz samoobslužných plnicích stanic v České republice.

Plnicí stanice instalované v pilotním provozu na dvou prodejnách dm v Praze se těšily již od svého uvedení vysokému zájmu ze strany zákazníků,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm, „Díky tomuto velkému ohlasu byl počet prodejen disponujících plnicími stanicemi po čtvrtletním zkušebním provozu zdvojnásoben. Zákazníci je nyní naleznou v prodejnách dm v pražských obchodních centrech Černý Most, Chodov, Arkády Pankrác a Metropole Zličín.“

Čisticí a prací prostředky jsou v plnicí stanici uloženy v 10 litrových pytlích. Zákazník si při prvním nákupu koupí očipovanou láhev a s tou pak stáčenou drogerii chodí dále nakupovat. Stanice sama identifikuje, zda láhev, do které chce zákazník načepovat přípravek, odpovídá čepovanému obsahu. Láhve proto mají pod zadní etiketou čip, pomocí kterého stanice přípravek rozpozná.

V průběhu roku 2020 plánuje společnost dm rozšířit počet prodejen s plnicími stanicemi tak, aby byly zákazníkům dostupné v každém krajském městě. I nadále jejich prostřednictvím budou moci zákazníci nakoupit ekologické prací a čisticí prostředky značky Yellow & Blue,“ informuje Jiří Peroutka.

V tomto listopadu se k prodeji stáčené drogerie přidal také řetězec ROSSMANN. Drogerie bez obalu je dostupná na pobočkách v Praze 4 (Budějovická), Praze 8 (Sokolovská), Praze 2 (Bělehradská), Praze 1 (OC Florentinum), Praze 7 (Jubileum), Praze 6 (Blox), Pardubicích (tř. Míru), Liberci (Fügnerova), Brně (Kubíčkova) a Českých Budějovicích (Lannova tř.)

ROSSMANN nabízí stáčenou drogerii firmy Henkel, od pracího prostředku a aviváže přes prostředek na mytí nádobí, tekuté mýdlo na ruce až k šamponům a sprchovým gelům.

Foto: ilustrační/ Pixabay/ redakce archiv

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert