Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Zelená železnice na Vysočině: Kraj připravuje projekty na pořízení sedmi elektrických a osmi baterio elektrických vlaků

| zdroj: Kraj Vysočina0

johannes-plenio-_VwkL9LVa-M-unsplash
zdroj: unsplash.com

Kraj Vysočina v souladu s Koncepcí elektrifikace železniční sítě v ČR připravuje nabídkové řízení na drážního dopravce od prosince 2029. V něm bude nově po dopravci požadovat sedm elektrických jednotek (vlaků) a osm baterio elektrických jednotek (vlaků). Financovat by se mohly z Modernizačního fondu.

„Připravujeme projektové záměry, abychom zažádali o dotaci na základě výzvy z Modernizačního fondu Státního fondu Životního prostředí na nákup sedmi elektrických a osmi baterio elektrických vlaků, které nahradí dieslové vlaky a sníží energetickou náročnost provozu drážní dopravy,“ informoval hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla s tím, že projektové záměry je potřeba podat do konce března 2025.

Už nyní je v případě modernizačního fondu dvojnásobný převis žádostí, není tedy jisté, že Kraj uspěje. Pokud fond projektové záměry Zelené železnice na Vysočině odsouhlasí, žadatelem a příjemcem dotace nakonec bude samotný drážní dopravce, který vzejde z připravovaného nabídkového řízení na nového dopravce s provozem od prosince 2029.

Elektrické jednotky tak nově budou jezdit na elektrifikované trati v relaci Hlinsko – Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec – Slavonice. To umožní zmiňovaná elektrifikace podle státní Koncepce rozvoje elektrické trakce. Plány koncepce do roku 2029 zahrnují dále také elektrifikaci trati 227 Kostelec–Slavonice.

„Bateriovo-elektrické vlaky na Vysočině využijeme jako náhradu dieslových, například ze Zruče nad Sázavou do Havlíčkova Brodu, z Humpolce do Nového Města na Moravě a z Velkého Meziříčí do Žďáru nad Sázavou,“ upřesnil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Vladimír Novotný.

Kraj Vysočina objednává u dopravců regionální vlakové a autobusové spoje. V roce 2024 přispěl na drážní osobní (vlakovou) dopravu 903 miliony korun. Pro letošní rok Kraj ve svém rozpočtu počítá na úhradu prokazatelných ztrát regionálních vlaků s částkou přes 717 milionů korun.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj
ZEVO Písek
Logo SKS
Meva