Pořízení e-vozů znamená pro města jednu z možností, jak ovlivnit zhoršenou kvalitu ovzduší. Kromě ekologického aspektu nabízí pohon na elektřinu i další výhody. Například se dá ušetřit dost peněz na údržbě. Elektromobil vyžaduje minimální servis. Nelijete do něj olej, neřešíte spojku, rozvody nebo brzdové destičky.
V Praze je obrovským bonusem sleva na parkování. Ta platí pro automobily se speciální registrační značkou EL. Pro elektromobily a vozy s vodíkovým pohonem je toto označení samozřejmostí, hybridy musí mít tabulkovou hodnotu emisí CO2 nejvýše 50 gramů na kilometr. Pro vozidla s registrací EL vyjde cena za parkování po Praze v rámci modré a fialové zony na 100 Kč za rok.
Ke kladným bodům využívání elektroaut se od nového roku přidá skutečnost, že nebudou potřebovat dálniční známku. A nutno podotknout, že se to netýká jen elektromobilů. Zpoplatnění nepodléhá užití pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem používajícím jako palivo elektrickou energii nebo vodík, a to buď výlučně, nebo v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km. Detaily řeší novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení § 20a odst. 1 písm. o).
„V souvislosti s touto novinkou je potřeba upozornit, že účinnost tohoto opatření je až od 1. ledna 2020,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Řada řidičů je zvyklá, že dálniční známka platí 14 měsíců včetně prolongací v prosinci předchozího a ledna následujícího roku. V tomto případě tomu tak není a uvedených vozidel se změna týká skutečně až od roku 2020.“
Elektromobily nabízí komfortní podmínky pro cestování. Když se k tomu připočtou celkem solidní garantované dojezdy, pro běžné potřeby úředníků naprosto dostačující, či možnost pomalého nabíjení na obecních úřadech, dá se očekávat, že počet elektrovozů ve městech a obcích v příštím roce prudce vzroste.
Foto: Hana Tomášková
Komentáře