Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Sněmovna nepodpořila povinné zálohování PET lahví

| autor: Hana Tomášková| zdroj: PSP ČR0

plastove_lahve.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Poslanecká sněmovna ve včerejším třetím čtení schválila, že vratné zálohované obaly v podobě PET lahví mohou výrobci zavádět i nadále dobrovolně. Novelu bude ještě schvalovat Senát.

Vratné zálohované obaly

Vratným zálohovaným obalem se rozumí vratný obal, u něhož je jako součást opatření účtována zvláštní peněžní částka, která je přímo vázána k vratnému obalu užitému k prodeji výrobku a jejíž vrácení kupujícímu je při prodeji výrobku zaručeno po vrácení tohoto obalu nebo odpadu z tohoto obalu, jde-li o vratný zálohovaný jednorázový obal.

Zpětný odběr

Osoba uvádějící na trh nebo do oběhu jednorázové plastové obaly uvedené v části B přílohy č. 4 k tomuto zákonu je povinna dosáhnout v každém kalendářním roce minimální úrovně zpětného odběru odpadu z těchto obalů, a to

a) od 1. ledna 2025 minimálně ve výši 77 % hmotnosti těchto obalů, které uvedla v daném kalendářním roce na trh nebo do oběhu, a

b) od 1. ledna 2029 minimálně ve výši 90 % hmotnosti těchto obalů, které uvedla v daném kalendářním roce na trh nebo do oběhu

Úhrada nákladů na úklid odpadu z obalů

Osoba uvádějící na trh nebo do oběhu jednorázové plastové obaly uvedené v části C nebo D přílohy č. 4 k tomuto zákonu je povinna hradit na základě písemné smlouvy obcím náklady vynaložené na úklid odpadu z těchto jednorázových plastových obalů, kterého se osoby zbavují mimo místa určená k jeho odkládání, a na následnou přepravu a zpracování tohoto odpadu.

Osoba uvádějící na trh nebo do oběhu obaly podle odstavce 1 je povinna smluvně zajistit takový počet obcí, aby podíl smluvně zajištěných obcí, kterým budou náklady na úklid odpadu hrazeny, činil minimálně 90 % z celkového počtu obcí v České republice, a aby podíl obyvatel žijících v těchto obcích činil minimálně 90 % z celkového počtu obyvatel České republiky.

Náklady na úklid odpadu musí osoba uvádějící na trh nebo do oběhu obaly podle odstavce 1 hradit v takové výši, aby odrážely reálné náklady na úklid odpadu a nebyly stanoveny v nepřiměřené výši. Způsob výpočtu nákladů tato osoba zveřejní na svých internetových stránkách.

Přílohy:

Sněmovní tisk55/0
Vl.n.z. o omezení dopadu plast.výrobků na životní pr. – EU

Návrh zákona včetně důvodové zprávy

t005500.pdf (Dokument PDF, 687 KB)

t005500.docx (Dokument DOCX, 152 KB)

t0055a0.pdf (Dokument PDF, 3 MB)

t0055a0.docx (Dokument DOCX, 3 MB)

Návrhy vyhlášek

t0055b0.pdf (Dokument PDF, 165 KB)

t0055b0.docx (Dokument DOCX, 17 KB)

Sněmovní tisk56/0
Vl.n.z. o omezení dopadu plast.výrobků na životní pr.-souv - EU

Návrh zákona včetně důvodové zprávy

t005600.pdf (Dokument PDF, 531 KB)

t005600.docx (Dokument DOCX, 115 KB)

t0056a0.pdf (Dokument PDF, 3 MB)

t0056a0.docx (Dokument DOCX, 3 MB)

Návrhy vyhlášek

t0056c0.pdf (Dokument PDF, 162 KB)

t0056c0.docx (Dokument DOCX, 17 KB)

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert