V roce 2020 by veřejná správa měla zajistit minimálně 25 % podíl vozidel s alternativním pohonem na vozovém parku dané instituce. Dále je žádoucí zajistit zásobování instituce zbožím, službami a svoz odpadu vozidly s alternativním pohonem nebo jiným způsobem dopravy s nízkým dopadem na životní prostředí.
Hlavní dopady na životní prostředí spojené s mobilitou
Hlavní dopad představuje fáze užívání, nicméně i výroba (spotřeba surovin) a likvidace (nebezpečné látky obsažení v pneumatikách, mazací oleje) představují značnou zátěž životního prostředí. Ve fázi užívání představují hlavní dopad na životní prostředí emise oxidu uhličitého, oxidu siřičitého, oxidů dusíku, VOC, amoniaku a suspendovaných částic PM2.5, emise prekurzorů troposférického ozónu.
Opatření v rámci organizace
− nákup služebních vozidel s alternativním pohonem při obměně vozového parku
− účelné a hospodárné využívání služebního vozidla (tj. užívání vozidla tak, aby bylo maximálně využito i pro další zaměstnance jako spolucestující či neposkytování služebního vozidla do míst s dostatečnou dostupností veřejnou dopravou);
− při služebních cestách na krátké vzdálenosti (např. po městě), podpořit cyklodopravu, pokud jsou k tomu vhodné podmínky;
− využití „firemních“ přenosných zákaznických karet železničních dopravců (vystavených na zaměstnavatele);
− podpořit využívání videokonferencí a audiokonferencí místo osobní účasti na akcích (resp. organizovat akce uvedenou formou)
Přečtěte si také:
Jak vyzrát na šetrný provoz budov, výpočetní techniku nebo používání kancelářského papíru?
Enviromentální požadavky
Za vozidlo s alternativním pohonem bude považováno (v tuto chvíli však doporučujeme nejběžnější alternativní paliva):
- čistě elektrické vozidlo;
- vozidlo na zemní plyn a zkapalněný ropný plyn;
- hybridní a plug-in hybridní vozidlo;
- vozidlo na čisté či vysokoprocentní biopalivo;
- vozidlo na vodík.
Smluvní podmínky dodávek
Nasmlouvat závazek provozovat vozidlo s alternativním pohonem minimálně 5 let; v případě dvoupalivových vozidel (vozidel na zemní plyn, zkapalněný ropný plyn a plug-in hybridních vozidel) využívat alternativní pohon v co největší možné míře.
Metodické listy k vybraným produktovým kategoriím: osobní vozidla a lehká užitková vozidla – list č. 9
Další metodiky
K usnadnění environmentálně šetrného zadávání existuje rovněž řada metodik vypracovaných Evropskou komisí, hovoří se o tzv. zelených veřejných zakázkách – GPP, Green Public Procurement.
Další informace najdete zde.
Příklady zakázek se zohledněním environmentálních, či sociálních parametrů jsou k dispozici zde.
Komentáře