Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

S masivním rozvojem elektromobility se musí adekvátně rozvíjet i dobíjecí infrastruktura

| autor: Kateřina Krajňák, Hana Tomášková0

elektromobilita4.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Michal Fišer je předsedou představenstva a generálním ředitelem městské společnosti Operátor ICT, a.s. (OICT). V našem rozhovoru se dozvíte, jakou roli pro města podle něj bude hrát elektromobilita či zda by situaci pomohl vyřešit zákaz vjezdu do centra města pro vozidla s konvenčními motory.

Jak se Praha staví k elektromobilitě z pohledu hromadné dopravy?

Zavedení elektrobusů do provozu systému Pražské integrované dopravy (PID) a další rozvoj elektromobility je součástí Koncepce Smart Prague do roku 2030, jejíž naplňování v Praze má OICT na starosti.

Aktuálně nás Rada hl. m. Prahy pověřila přípravou pilotního projektu elektrifikace autobusové linka 134 formou čtyřpólového nabíjení. Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek. Z pohledu dopravce je ekonomicky prospěšná také možnost využívat jako zdroj energie vlastní trakční síť. Technologie čtyřpólového dobíjení umožní autobusy nabíjet i na zastávkách a zvýší jejich celkovou flexibilitu v provozu.

Jakou má infrastrukturu pro elektromobily?

V současné době už samozřejmě základní infrastrukturu má, jedná se o 260 veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily. Podstatné ale je, že se s masivním rozvojem elektromobility musí adekvátně rozvíjet i dobíjecí infrastruktura. V roce 2019 bylo v hlavním městě registrováno 2347 elektromobilů, oproti roku 2018 tak došlo k téměř 50% růstu registrací automobilů poháněných právě elektrickou energií. Na tisíc obyvatel tak připadají v průměru již téměř dva elektromobily.

Jakou roli bude hrát pro města elektromobilita do budoucna?

Rozhodně významnou, v následujících letech očekáváme exponenciální růst elektromobilů v Praze. I z tohoto důvodu se Rada hlavního města rozhodla na konci roku 2019 pověřit naši společnost přípravou Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury do roku 2030 v české metropoli a koordinací budování dobíjecích stanic.

Z našeho pohledu je důležité přijít s co nejdetailnější strategií, která dokáže vystihnout komplexitu dobíjecí infrastruktury v Praze, a zapojit do přípravy strategie všechny klíčové aktéry, kteří se mobilitě v hlavním městě věnují. Součástí strategie je samozřejmě i otázka veřejných dobíjecích bodů. Již v příštím roce totiž očekáváme poptávku po více než 440 veřejných dobíjecích bodech.

Neuvažuje se o návrhu zákazu vjezdu do centra města pro vozidla s konvenčními motory?

Myslím, že úplně zakázat vjezd „klasických“ aut do centra není nejlepším řešením, pokud vím, vede se debata o jiných cestách omezení vjezdu například formou zpoplatnění. Praha se musí zaměřit na jiné priority. Metropoli chybí velké infrastrukturní stavby - zejména dokončení Pražského okruhu. Nicméně další rozvoj veřejné dopravy včetně vybudování nové trasy metra, společně s dalším rozvojem a využitím moderních technologií dokáže dopravní problémy v metropoli postupně řešit.

Více o elektromobilitě se dozvíte na konferenci Elektromobilita 2020, dne 24. 9. 2020.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert