Michal Fišer je předsedou představenstva a generálním ředitelem městské společnosti Operátor ICT, a.s. (OICT). V našem rozhovoru se dozvíte, jakou roli pro města podle něj bude hrát elektromobilita či zda by situaci pomohl vyřešit zákaz vjezdu do centra města pro vozidla s konvenčními motory.
Jak se Praha staví k elektromobilitě z pohledu hromadné dopravy?
Zavedení elektrobusů do provozu systému Pražské integrované dopravy (PID) a další rozvoj elektromobility je součástí Koncepce Smart Prague do roku 2030, jejíž naplňování v Praze má OICT na starosti.
Aktuálně nás Rada hl. m. Prahy pověřila přípravou pilotního projektu elektrifikace autobusové linka 134 formou čtyřpólového nabíjení. Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek. Z pohledu dopravce je ekonomicky prospěšná také možnost využívat jako zdroj energie vlastní trakční síť. Technologie čtyřpólového dobíjení umožní autobusy nabíjet i na zastávkách a zvýší jejich celkovou flexibilitu v provozu.
Jakou má infrastrukturu pro elektromobily?
V současné době už samozřejmě základní infrastrukturu má, jedná se o 260 veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily. Podstatné ale je, že se s masivním rozvojem elektromobility musí adekvátně rozvíjet i dobíjecí infrastruktura. V roce 2019 bylo v hlavním městě registrováno 2347 elektromobilů, oproti roku 2018 tak došlo k téměř 50% růstu registrací automobilů poháněných právě elektrickou energií. Na tisíc obyvatel tak připadají v průměru již téměř dva elektromobily.
Jakou roli bude hrát pro města elektromobilita do budoucna?
Rozhodně významnou, v následujících letech očekáváme exponenciální růst elektromobilů v Praze. I z tohoto důvodu se Rada hlavního města rozhodla na konci roku 2019 pověřit naši společnost přípravou Generelu rozvoje dobíjecí infrastruktury do roku 2030 v české metropoli a koordinací budování dobíjecích stanic.
Z našeho pohledu je důležité přijít s co nejdetailnější strategií, která dokáže vystihnout komplexitu dobíjecí infrastruktury v Praze, a zapojit do přípravy strategie všechny klíčové aktéry, kteří se mobilitě v hlavním městě věnují. Součástí strategie je samozřejmě i otázka veřejných dobíjecích bodů. Již v příštím roce totiž očekáváme poptávku po více než 440 veřejných dobíjecích bodech.
Neuvažuje se o návrhu zákazu vjezdu do centra města pro vozidla s konvenčními motory?
Myslím, že úplně zakázat vjezd „klasických“ aut do centra není nejlepším řešením, pokud vím, vede se debata o jiných cestách omezení vjezdu například formou zpoplatnění. Praha se musí zaměřit na jiné priority. Metropoli chybí velké infrastrukturní stavby - zejména dokončení Pražského okruhu. Nicméně další rozvoj veřejné dopravy včetně vybudování nové trasy metra, společně s dalším rozvojem a využitím moderních technologií dokáže dopravní problémy v metropoli postupně řešit.
Více o elektromobilitě se dozvíte na konferenci Elektromobilita 2020, dne 24. 9. 2020.
Komentáře