Obal má chránit zboží a tím i spotřebitele. Obal samotný nepředstavuje zásadní problém. Problematická je jeho jednorázovost. Prevence vzniku odpadů je podpořena legislativně, důležitý je proto přístup spotřebitelů i výrobců.
Přístup spotřebitelů:
Vyhledávání informací
- Původ zboží - bezobalový prodej v některých řetězcích znamená pouze to, že zboží lze koupit do vlastní nádoby. Je vhodné zjistit také, odkud produkt pochází a zda nebyl transportován na prodejní místo stovky kilometrů
- Složení obalu – některé výrobky jsou baleny do kompozitních obalů (označení C/), které nelze dále recyklovat. Výjimku tvoří nápojové obaly.
Znovu využívání obalů
- Již zakoupený obal lze dále používat – sklenice v kuchyni, plastové obaly na mýdlo či prášky s dokupem koncentrátů apod.
- Vratné obaly – kelímky či nádoby na jídlo využívané na festivalech, některými restauracemi, domovy pro seniory apod.
Snaha o udržitelné chování
- Přiměřená spotřeba
- Eliminace nadměrně balených výrobků (zelenina v plastu apod.)
- Využívání vlastních nákupních tašek, sáčků na pečivo a ovoce, případně nádob na maso
Přístup výrobců:
- Snižování váhy obalů se zachováním ochranné funkce zboží - například nepatrné snížení hrdla láhve vede v celkovém množství k větší úspoře materiálu
- Využívání recyklátů – lze i v potravinářství, i když jsou zde přísnější limity
- Výrobky z nekombinovaných materiálů – usnadnění následné recyklace
- Zpětný odběr transportních obalů
Zajímavosti
- Jako nejvhodnější obal z environmentálního pohledu byla dlouhodobě vyhodnocena vratná skleněná láhev. Tu však pochopitelně nelze využít pro všechny výrobky a za všech okolností.
- Často se bezmyšlenkovitě brojí proti plastům. Existuje však mnoho oblastí, kde je plast pro své jedinečné vlastnosti nenahraditelný.
Zdroj: konference Sustainable Future
Komentáře