Již jen zhruba dva týdny budou v obchodech k vidění štítky s třídami A+++, A++ a A+ označující některé elektrospotřebiče. Od 1. března bude velké bílé zboží, ale i televizory a monitory označené jednodušším a přehlednějším štítkem.
Tyto výrobky budou na štítcích nově zařazeny do stupnice tříd A až G. Tato změna však neznamená zhoršení jejich energetické účinnosti. Cílem změny je usnadnit orientaci kupujících o spotřebě energie vybraných spotřebičů a dát prostor jejich dalšímu technologickému vývoji. Třída A by se měla co nejvíce uvolnit pro v budoucnu nové a ještě účinnější výrobky. Období od 1. března do 18. března budou mít obchodníci na to, aby nahradili u všech dotčených výrobků stávající štítky novými.
Energetické štítky už 25 let pomáhají evropským spotřebitelům v orientaci při výběru úspornějších elektrospotřebičů. Podle průzkumu Eurobarometr ovlivňují rozhodnutí 79 % Evropanů při nákupu domácích spotřebičů. V Česku je to dokonce 84 %.
"S tím, jak se vyvíjí energetická účinnost spotřebičů, se dosavadní systém značení stal méně přehledný. Pouze přibývala znaménka + u třídy A. Takováto označení určitě k přehlednosti energetických tříd nepřispívají. Nově definované třídy jednoznačně pomohou k větší transparentnosti a orientaci spotřebitelů. Navíc budou dále výrazně motivovat výrobce k dalšímu vylepšování," říká Radek Hacaperka, generální ředitel sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů APPLiA CZ.
Od března budou novým štítkem označeny chladničky a mrazničky, pračky a kombinované pračky se sušičkami, myčky nádobí, televizory, monitory a elektronické displeje. Od 1. září 2021 se pak nové štítky objeví na světelných zdrojích. U ostatních skupin výrobků, jako jsou například bubnové sušičky, trouby, kotle a klimatizace se současně používaný štítek nemění a k přechodu na nový štítek dojde až v následujících letech. S novými štítky se mohou spotřebitelé setkávat již od loňského listopadu, kdy byly do balení nových výrobků přidávané spolu se stávajícím označením. Nově štítek obsahuje jednotnou škálu energetických tříd od A do G pro všechny typy a modely v daných skupinách výrobků. Zmizí tedy označení s jedním až třemi „+“ přidávané k třídě A. Při uvedení nových štítků nebude ze začátku na trhu žádný produkt v nejvyšší třídě A.
"Nebude to znamenat, že by se zhoršila energetická účinnost výrobků. Dnešní nejúčinnější výrobky ze třídy A+++ budou nově zařazeny do nižší energetické třídy, aby byl umožněn další vývoj účinnějších výrobků, které budou následně označeny třídou A,“ dodává René Neděla, náměstek sekce energetiky Ministerstva průmyslu a obchodu.
Novinkou je také QR kód. Jeho prostřednictvím je možné rychle nahlédnout do evropské databáze EPREL, která umožní snazší porovnání výrobků. Spotřeba energie výrobků je nově uvedena na zvýrazněném místě uprostřed štítku. Roční spotřeba energie pro pračky, pračky se sušičkou a myčky se změnila z roční spotřeby na spotřebu energie na 100 cyklů. Jsou použity nové piktogramy, například spotřeba energie pro televizory v režimu HDR nebo doba trvání programu Eko pro pračky a myčky.
Organizace SEVEn, The Energy Efficiency Center připravila na přechodné období pro spotřebitele, prodejce a výrobce řadu informačních akcí, které mají napomoci snadnému přechodu na nové štítky. „Stěžejní informací pro spotřebitele je, že nové štítky jim pomohou ještě přehledněji srovnat jednotlivé modely a vybrat si ty provozně nejúspornější,“ říká ředitel SEVEn Juraj Krivošík.
Technologický vývoj přináší spotřebitelům v nových výrobcích nejen nové funkce či služby, ale také umožňuje postupné snižování energetické náročnosti. „Zjednodušená škála energetických tříd spolu s upravenými piktogramy přinesou spotřebiteli přehledné informace o příslušné energetické třídě, spotřebě energie a základních parametrech výrobku. V kategorii zobrazovací elektroniky bude nově energetický štítek dodáván nejen k televizorům, ale také k monitorům a displejům,“ říká Michal Mazal, předseda představenstva Asociace spotřební elektroniky.
Na proces přeštítkování dohlíží Státní energetická inspekce (SEI), která se rovněž podílí na osvětě mezi výrobci, prodejci i zákazníky. „Naším úkolem je zejména dohlédnout na dodržování jasně stanoveného časového harmonogramu. Prioritou je, aby došlo k rychlé výměně štítků, a tím se nové štítky dostaly co nejrychleji do povědomí spotřebitelů a celý systém štítkování byl zase plně funkční a přehledný,“ dodal ústřední ředitel SEI Pavel Gebauer.
Komentáře