Reklama

8. 6. 2020  |  Publicistika  |  Autor: Hana Tomášková

Královéhradecký kraj testuje nové elektromobily

Královéhradecký kraj zakoupil tři elektromobily Nissan Leaf a tři dobíjecí stanice. Zůstane pouze u těchto vozů? A jak kraj podporuje elektromobilitu? Odpovídá Sylvie Velčovská, mluvčí Královéhradeckého kraje, která v rozhovoru zároveň doporučuje, čeho se před pořízením elektromobilu vyvarovat.

Vozový park Královéhradeckého kraje v současné době disponuje celkem 43 automobily. Novinkou jsou tři elektromobily. Co vedlo kraj k nákupu elektromobilů?         

Královéhradecký kraj plánuje v řádu deseti let přejít na elektromobilitu, proto se rozhodl otestovat provoz prvních tří elektromobilů, na kterých chce vyzkoušet zejména jejich dojezd, způsoby a rychlost dobíjení či způsoby jízdy za každého počasí. Kraj si chce do budoucna vydefinovat, jaké typy elektromobilů mu budou vyhovovat. Otestování těchto tří elektromobilů později zjednoduší rozhodování kraje při dalším nákupu a využití elektromobilů.

Jedná se o první vozy na alternativní pohon, kterými kraj bude disponovat? Jaká jsou vaše očekávání v souvislosti s provozem vozidla?

Ano, jedná se o vůbec první vozy na alternativní pohon, které Královéhradecký kraj pořídil.

Při současných cenách nafty a průměrné spotřebě by měly být náklady na palivo na 100 km levnější. - V porovnání se Škoda Fabia.

Při uvažovaném nákladu 0,58 Kč/km činí náklady na ujetí 100 km v elektromobilu 58 Kč.

Další výhodou je nižší poruchovost. Spotřební komponenty je nutné pravidelně kontrolovat a měnit - svíčky, palivové filtry, olej apod. Tomuto se ale u elektromotoru zcela vyhneme, protože tyto součástky jednoduše neobsahuje.

Elektromotor je celkově efektivnější než motor spalovací a tím i méně poruchový, má o poznání vyšší životnost, protože nejsou, na rozdíl od spalovacích, vystavovány vysokým tlakům, tření a teplotám.

Dalším komponentem, který elektromobil nezatěžuje, je výfukový systém a logicky nebude potřeba měřit emise. Brzdy a brzdová kapalina mají u elektromobilu výrazně vyšší životnost než u auta se spalovacím motorem, protože většina brzdného výkonu je měněna zpět na energii do baterií, což dodatečně zvyšuje dojezd a efektivitu elektromobilu.

Podle jakých kritérií jste vybírali vozy?

Vozy byly vybrány v rámci veřejné zakázky vyhlášené v otevřeném nadlimitním řízení. Nastavení technických požadavků vycházelo ze Závazného technického standardu dostupného na stránkách MFČR elektromobil kategorie typu B – nižší střední třída. 

Jak budete automobily dobíjet?

Elektromobily budou parkovat v parkovacím domě RegioCentrum, kde jsou připravena 3 parkovací místa, tak, aby zde mohly být instalovány pořízené dobíjecí stanice typu smart wall box.

Nabíjení elektromobilů proběhne přes noc. V případě delších cest je možné využít síť veřejných dobíjecích stanic.

Co byste doporučili městům a obcím, pokud se zajímají o koupi elektromobilů, co by neměly opomíjet a čeho se vyvarovat?

Doporučujeme městům a obcím, aby si dobře vydefinovaly, k čemu bude vůz využíván a jestli je možné si zřídit nabíjecí místo. Podle toho si určit, jestli je vhodnější elektromobil nebo hybridní pohon. Dále doporučujeme využít možnosti dotace z Národního programu Životní prostředí, kde je možné čerpat až 250 tisíc korun na elektromobil a 20 tisíc korun na dobíjecí stanici. Aktuální výzva je otevřena do 31. října 2020.

Jak Královéhradecký kraj podporuje elektromobilitu v regionu?

Královéhradecký kraj prozatím jen připravuje koncepci a data pro přechod na elektromobilitu. Jedná se především o data k provozu elektromobilů, odběrným stanicím i posilování technických záležitostí. To vše předpokládáme, že zjistíme po vyzkoušení těchto tří nových elektromobilů.

 

Foto: redakce archiv/ Královéhradecký kraj archiv

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI