Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Jak si správně nastavit zálohy na energie a co nesmí chybět ve vyúčtování

| zdroj: ERÚ0

kalkulačka4 (2)
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Zálohy se platí pravidelně, typicky každý měsíc. Jejich výše by podle energetického zákona měla odpovídat tzv. důvodně předpokládané spotřebě. Vyúčtování vystavuje dodavatel obvykle jednou ročně a jedná se v podstatě o porovnání částky, která byla během zúčtovacího období zaplacena na zálohách, s reálnou cenou služby.

Zálohy

Jak dodavatel zálohy vypočítá?

Obvykle z vaší historické spotřeby (tzn. spotřeby v minulých zúčtovacích obdobích a aktuální ceny).

Platíte víc?

  • Zkontrolujte si, jestli vám dodavatel v uplynulém období nezdražil dodávku plynu nebo elektřiny, a zálohy se vám nenavýšily z tohoto důvodu. Na jednostranné zvýšení ceny má právo, jen pokud si takovou možnost smluvně sjednal. Musí vám ho pak oznámit minimálně 30 dní předem, a to prokazatelně a adresně. Nestačí tedy například jen informace na webu, v takovém případě je změna ceníku neúčinná.     
  • Pokud jsou zálohy neadekvátně vysoké bez zjevné příčiny, požádejte dodavatele o jejich snížení. Podle zákona po vás nesmí požadovat vyšší platby než ty, které odpovídají vaší důvodně předpokládané spotřebě.
  • Jestliže jste sáhli k úsporným opatřením a vaše spotřeba se oproti minulému zúčtovacímu období snížila, požádejte dodavatele o snížení záloh. Jako „důkaz“ dobře poslouží samoodečet. Seriózní dodavatel by vám měl vyhovět.

Platíte méně?

Pozor i na tento případ! Pokud byste platili neadekvátně nízké zálohy, bude vás čekat nemilé překvapení v podobě vysokého nedoplatku při vyúčtování. I v tomto případě se na dodavatele obraťte s žádostí o úpravu záloh.

Vyúčtování

Dodavatel vám ho vystavuje obvykle jednou ročně a jedná se v podstatě o porovnání částky, kterou jste během zúčtovacího období zaplatili na zálohách, s reálnou cenou služby. Pokud jste zaplatili více, dostanete přeplatek, v opačném případě uhradíte nedoplatek. Vyúčtování dostáváte zvlášť za elektřinu a zvlášť za plyn, a to ve formě, jakou jste si zvolili ve smlouvě (na papíře do poštovní schránky, elektronicky do vaší e-mailové schránky či do aplikace dodavatele).

Co ve vyúčtování najdete?

Každé vyúčtování vypadá trochu jinak, chybět ale nesmí zejména: celková fakturovaná částka a výše uhrazených záloh, množství odebrané energie (včetně způsobu, jak bylo zjištěno – odečet, samoodečet, nebo odhad spotřeby) výše přeplatku či nedoplatku (se způsobem jeho úhrady a data  splatnosti), vymezení zúčtovacího období, specifikace odběrného místa (adresa a kód EAN pro elektřinu a EIC pro plyn), rozpis plateb na další období a datum ukončení závazku ze smlouvy (důležitý údaj v případě, že chcete měnit dodavatele).

Nesouhlasíte s vyúčtováním?

Pak jej písemně reklamujte přímo u svého dodavatele! Uveďte vaše identifikační údaje, číslo smlouvy, důvod a předmět reklamace. Dodavatel má lhůtu, ve které je povinen ji vyřídit, a to standardně 15 dnů, nebo 30 dnů v případě, že se týká souvisejících služeb (např. výše spotřeby). Reklamovat je možné zejména výši vyúčtovaných záloh a účtovanou cenu, která musí odpovídat smlouvě.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert