Reklama

25. 4. 2019  |  Odpady  |  Autor: Hana Tomášková

Zero waste – bezobalový nákup drogerie

Bezobalové nakupování se v dnešní době stává módním trendem. Že se nejedná o módní výstřelek, ale o způsob myšlení, mě přesvědčila Zuzana Miškufová, která si v pražských Kobylisích otevřela bezobalový obchod s ekologickou drogerií a přírodní kosmetikou Kohoutek ve dvoře.

Co Vás přivedlo k myšlence otevřít si zrovna bezobalovou drogerii?

Naše eko-bio cesta začala krátce po narození dětí, což asi není nic překvapivého, právě děti jsou pro hodně maminek největší motivací ke změně životního stylu. Zanedlouho poté jsem potkala v životě fajn lidi, kteří zrovna zakládali ekologicky zaměřený časopis a měla to štěstí, že mě přizvali k sobě do týmu. Spolu se tak neustále posouváme na své cestě dál a dál, nejen ve způsobu myšlení, ale i tím, co jíme, jakou používáme drogerii a kosmetiku, jak vypadá naše zahrada a podobně.

Zkušenosti z obchodu jsem získala v obchodě se zdravou výživou, kde jsem několik měsíců působila jako vedoucí. Část sortimentu potravin se zde prodává bezobalově z násypníků, snažila jsem se prosadit i stáčenou drogerii, ale než se mi to podařilo, vysnila jsem si Kohoutka a začala si zhmotňovat jeden ze svých snů.

Potraviny jsou časově náročnější než drogerie, je nutné více hlídat expirační doby a hygienické podmínky, jako maminka dvou dětí jsem se rozhodla pro tuto cestu, která se mi ve spojení s rodinným životem jeví jako optimální.

 

Jak dlouho Vám trvalo zrealizovat bezobalový obchod od první myšlenky na zřízení stáčené drogerie k otevření obchodu?

Kohoutek je čistě rodinný projekt, doma se mu věnujeme všichni čtyři, mám od manžela i dětí velikou podporu, proto nám na realizaci stačily tři měsíce. Netvrdím, že to nebylo náročné období, ale hodně jsme se naučili. Otevřeli jsme na konci ledna 2019, krušnější časy nás tedy provázely především na počátku, kdy byla brzy tma a celkem zima, přesto si k nám zákazníci cestu našli a my jsme jim za to hodně vděční.

 

Jak vznikl tak pěkný název – Kohoutek ve dvoře?

Ráda si hraji se slovy, hledala jsem nějaký ladný název, který bude vystihovat podstatu, ale zároveň dá prostor fantazii. Napadl mě Kohoutek, veselá slovní hříčka, jedná se o stáčení zboží z kohoutů a zároveň si každý představíme roztomilé zvířátko, což je fajn, protože největší podíl zákazníků tvoří maminky s dětmi. Když jsem pak našla vhodný prodejní prostor ve Dvoře v pražských Kobylisích, byl název úplný.

Momentálně vedle Kohoutka vzniká i Slepička v zahradě, kdy od května plánuji v Bohnicích na Statku Vraných setkávání a povídání si se ženami. Něco si vytvoříme a užijeme si pospolitost, která může být v dnešní uspěchané době pro někoho vzácností.

 

„Návštěvy u nás jsou často osobní, sdílíme společná témata.“

 

Kdo k vám chodí nakupovat nejčastěji?

Z 98 % jsou našimi zákaznicemi ženy. Většinou jsou to ony, kdo o rodinu pečují v tomto směru. Často chodí maminky s malými dětmi, ale výjimkou nejsou ani starší dámy. Nechají si poradit, ale nechodí pouze nakoupit. Návštěvy u nás jsou často osobní, sdílíme společná témata. Nabízím ženám hodně a ony mi to vrací. Jsou nadšené, že se o ně někdo zajímá, poradí jim, vyslechne je. Zvýší se tak i jejich zájem o sebe samu a to mě nesmírně těší.

 

Jak si vybíráte produkty, které nabízíte?

Všechno, co prodávám, najdete u mě doma. Vše mám vyzkoušené a mohu doporučit ostatním. Při výběru je pro mě na prvním místě ekologie a také podpora českých firem. Bez obalu seženete spoustu věcí, důležité je pro mě ale i to, zda obaly, ve kterých zboží firmy do našeho obchodu dodají, jim mohu vrátit k opětovnému naplnění. Náš dodavatel má svůj systém vypracovaný k dokonalosti. Manipulace s kanystry je sice náročná, některé váží 28 kg, ale stojí to za to.

Dodavatelé mi musí sedět i lidsky. S kým bych si nerozuměla, s tím do obchodního vztahu nejdu, všechno toto souvisí s mým nasazením a předáváním správné energie zákazníkům. V to hodně věřím a troufám si tvrdit, že to funguje :-).

 

   

Kanystry mají podtlakové ventily ke snadnějšímu čerpání tekutiny. Kohoutky jsou velmi kvalitně zpracovány, výborně těsní.

 

 

„Co se nedá koupit bez obalu, to nám nechybí.“

 

 

Co říkáte na argument, že vše bez obalu nakoupit nemůžeme?

Spousta věcí se dá nahradit. U nás doma je to často tak, že co se nedá koupit bez obalu, to nám nechybí. Ekologický aspekt a lokálnost jsou pro mě hodně důležité. Nechci vědomě znečišťovat vodu ani půdu.

 

Jaký sortiment u Vás najdeme?

Jen namátkou – nabízíme prostředky na praní (gely, prášky, změkčovač vody, aviváž, máchadlo), úklid (na okna, podlahy, wc, kachličky, baterie), mytí nádobí, do myčky, mýdla tuhá i tekutá, šampony, pasty na zuby, deodoranty, balzámy na rty, a pak spoustu pomocníků do domácnosti jako třeba kartáčky, brčka, kávové filtry, hygienické potřeby, kelímky na pití, bavlněné sáčky, tašky a látkové obaly, lufy na nádobí atd. Všechny produkty jsou veganské, až na žlučové mýdlo a prací gel s lanolinem, ale i pro ty najdeme alternativy neživočišného původu.

 

 

„Negativně nenahlížíme na žádný obal, který je používán opakovaně. Pokud už bylo něco vyrobeno, dejme tomu co nejdelší životnost.“

 

 

Musí mít zákazník vlastní nádoby?

Stálí zákazníci si vlastní nádoby nosí a zhruba třetina nákupů putuje do našich obalů. Máme tu obaly skleněné i plastové, z již použitého zboží, které nám nosí sami zákazníci.

Negativně nenahlížíme na žádný obal, který je používán opakovaně. Pokud už bylo něco vyrobeno, dejme tomu co nejdelší životnost :-).

 

Co byste poradila lidem, kteří ještě bezobalovou drogerii nenakupovali?

Někteří lidé se bojí vstoupit. Možná ani tolik nejde o bezobalové nakupování, ale setkáváme se s tím, že už ode dveří nás ujišťují, že nic nechtějí a nic nepotřebují. Je vidět, že čekají, že budou pobízeni k nákupu. Ale u nás se každý může v klidu rozhlédnout, popovídat, nikomu nic nevnucujeme, přejeme si, aby radost z nákupu byla vzájemná. Většina si nakonec stejně něco vybere, nebo jen potřebuje čas na rozmyšlenou a zase se vrátí.

Lidé se často stydí za to, že ještě nežijí úplně eko. Nebo se rozhodnou, že ráz na ráz vyhodí vše, co není v souladu s ekologickými aspekty. Ale to není třeba, toto není myšlenka zero waste. Já lidem radím, ať v klidu dopoužívají to, co doma mají, a pak si zajdou pro eko variantu. V případě, že už opravdu nechtějí něco dále používat, mohou to darovat někomu, kdo produkt ještě využije. Já sama u obchůdku čas od času nechávám k rozebrání krabici s věcmi, co už nepotřebujeme.

 

 

 

Foto: Petr Jarolímek/ Průmyslová ekologie

 

Příště se dočtete, jak nakupovat v bezobalové drogerii krok za krokem.

 


 

Doporučujeme: 

Zero waste: bezobalové nakupování ve Zlíně – Bezobaláč​

ZERO WASTE, každá troška se počítá

 


 

 

 

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI