Reklama

18. 6. 2019  |  Energie  |  Autor: Hana Tomášková

Zamyšlení: Elektromobil do každé obce?

Povinné snížení limitů emisí u osobních automobilů i užitkových vozů je krokem k dodržování Pařížské dohody o změně klimatu z roku 2015. Aby je automobilky splnily, musí část své výroby přenést do produkce elektromobilů.

Automobilky totiž nemohou jít cestou technologickou, tedy snažit se vyrábět auta se stále nižšími emisními hodnotami vypouštěnými v provozu. Cíle budou plnit tím, že jimi vyráběné vozy nebudou zatěžovat životní prostředí tolik proto, že část z nich budou bezemisní elektromobily. Automobilky však musí elektromobily nejen vyrobit, ale i prodat.

Ceny elektromobilů se tedy pravděpodobně dostanou na takovou úroveň, že budou pro veřejnou správu více než zajímavé. Důvodem pro pořízení elektromobilu nebude jen ekologický aspekt. I když to hezky zní a dobře se to říká.

Výroba elektromobilu, provoz na elektřinu, která ne vždy pochází z „čistých“ zdrojů, stejně tak jako výroba baterií a jejich následná recyklace může vyvolat ekologické diskuze na dlouhé hodiny. Kam však povedou? Má to smysl?

S dotacemi se stává elektromobil dostupným způsobem, jak obnovit nebo doplnit vozový park města či obce. Peníze vždy až na prvním místě. Tady to platí zvlášť, protože při správném užívání elektromobilu se dá značně ušetřit.

Mám možnost nabíjet pomalu a levně? Můžu pracovat nebo se věnovat rodině či klidně spát a vůz se zatím dobije za velmi přijatelnou cenu.

Garanční servis za pakatel? Elektromotor nepotřebuje svíčky, olej, palivové filtry nebo výfukový systém. Není to tepelný zdroj jako je spalovací motor. Ani brzdy nejsou tak opotřebovávány, protože díky rekuperaci se energie vrací zpět do baterie. Otázkou je, kolik autoservisů dnes umí pracovat s elektromobily a jestli v brzké době pokryjí veškerou poptávku.

Elektrické vozy jsou velmi tiché a tudíž ideální pro městský provoz. Nepozorní chodci si ale budou muset na nehlučnou veřejnou elektrodopravu teprve zvykat.

Ekologický aspekt elektromobility je zřejmý. Faktem zůstává, že provoz evozidel je tak čistý, jak čistá je elektřina použitá na jejich pohon. Ona ale ani ta ropa se ze země nedostane do stojanu na benzínku sama. A jiné technologie mohou být úspěšné za několik desítek let, ale zatím předběhly dobu.

Elektromobily tu byly před auty se spalovacími motory a jsou tu stále a jejich počet roste. Dobíjecí infrastruktura trochu pokulhává, ale dá se očekávat, že se situace přizpůsobí poptávce. A ta poroste, protože elektromobilita se díky dotacím stává dostupnější. Nejbližší budoucnost ji pravděpodobně ještě více zpřístupní. Alespoň na čas.

 

 

Obrázek: ilustrační/ Pixabay

 

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM