Školáci z osmi pražských základních škol se sešli na slavnostní prezentaci svých projektů zaměřených na šetrnou spotřebu vody.
Akce byla vyvrcholením druhého ročníku projektu EKOBECEDA v praxi aneb Buďme k vodě šetrní. Žáci během několika měsíců pracovali s informacemi a výukovými scénáři na téma úspory vody, účastnili se lektorského programu a na závěr navrhli úsporný projekt ve své škole. Jako ocenění za svoji aktivitu a efektivní řešení problému plýtvání vodou získaly všechny týmy finanční dar na realizaci navrženého řešení v hodnotě 5 tisíc korun. Projekt probíhá s finanční podporou Magistrátu hlavního města Prahy a společnosti Pražské vodovody a kanalizace ze skupiny Veolia.
„Jak se říká, nemůžeme se naučit plavat bez vody. Stejně tak se v programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět snažíme, aby na teoretické znalosti navazovalo i jejich praktické využití. Proto jsme v Praze již podruhé vyhlásili program EKOABECEDA v praxi se zaměřením na konkrétní úspory ve spotřebě vody, do kterého se přihlásilo osm základních škol,“ říká ředitelka Recyklohraní Hana Ansorgová.
V rámci projektu pracovali učitelé s metodikami EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní. Téma doplnila workshopem lektorka a projektová manažerka pražského programu Petra Bednářová. Společně s žáky například řešili, co je to vodní stopa a jak je možné ji snižovat. Žáci pak měli prostor, aby sami navrhli praktická úsporná řešení ve svých školách a rodinách, která plýtvání s vodou omezí.
„Všechny týmy, tvořené převážně žáky 7. a 8. tříd, následně své návrhy prezentovaly na společném slavnostním setkání. Nejčastěji šlo o možnosti instalace perlátorů na vodovodní baterie na školních toaletách a v učebnách nebo o myšlenku zachytávání dešťové vody v areálu školy a jejím dalším využitím například pro zalévání na školní zahradě. Jinde se pro změnu zaměřili na kreativní osvětovou kampaň, která zahrnovala šíření myšlenky šetrného zacházení s vodou jak mezi žáky, tak i v širším okolí školy,“ upřesňuje Marcela Dvořáková, ředitelka komunikace a marketingu PVK.
Při slavnostním vyhlášení si žákovské týmy z rukou pořadatelů převzaly finanční odměnu na realizaci navržených projektů. Setkání proběhlo v environmentálním centru Green Table skupiny Veolia v pražském Florentinu.
„Cílem projektu bylo, aby žáci nejprve získali informace a pochopili problematiku tak dobře, aby ji následně byli schopni předat dále třeba svým spolužákům, kamarádům i rodičům,“ upřesňuje Petra Bednářová a dodává: „V každé škole se žáci tématu chopili jiným způsobem. Někde dělali podrobné analýzy, jinde vedli rozhovory s rodiči i učiteli, nebo do svých aktivit zapojili třeba i pana školníka. Věříme, že všechny realizované projekty mohou být inspirací pro další školy, kterým nejsou životní prostředí a jeho ochrana lhostejné.“
Komentáře