Před nákupem komunálního vozu musíte zvážit, co od něj požadujete

| autor: Hana Tomášková0

TS_Tabor_elektromobil.jpg
zdroj: TS Tábor

Za využívání inovativních technologií, progresivní přístup k technice na alternativní paliva i společenskou odpovědnost získaly Technické služby Tábor řadu ocenění. V dnešním rozhovoru Michal Polanecký, jednatel TS Tábor, přibližuje možnosti využívání vozidel na alternativní pohon.

Letošní rok je velmi odlišný od předchozích let. Změnilo se nějak pracovní zaměření Technických služeb Tábor? Svážíte například větší objem komunálních odpadů, vznikají černé skládky nebo zajišťujete navíc dezinfekci městských prostor?

​Zaměření nám vytváří tato doba, významně ubylo kulturních akci, ubylo i externích zakázek, ale naopak přibylo více zakázek pro město a nepořádku na veřejných prostranstvích je také více. Výrazně se ve vlnách pandemie projevují zavřené školy a restaurace. To s sebou nese potřebu lidí se potkávat jinde. Často jde tedy o odpočinkové zóny a parky, kde vzniká více odpadu.

MichalPolanecky (2).jpg
Michal Polanecký, jednatel TS Tábor

V článkuAlternativní pohony v komunální technice TS Tábor jsme zmiňovali období, kdy měly Technické služby Tábor dva komunální elektromobily. Jaké změny zaznamenal vozový park od té doby?

Náš vozový park musí být pravidelně modernizován, protože máme více jak 70 vozidel a je třeba je udržovat v dobrém stavu. V oblasti alternativních pohonů máme již třetí elektromobil s nástavbou na likvidaci plevele párou o teplotě 120°C. Také pokračujeme s rozvojem vozidel na zemní plyn, tedy CNG. Tato vozidla máme letos nová tři. Úspěšně také čerpáme státní podporu na alternativní pohony.

Váš třetí elektromobil má parní nástavbu, s jejíž pomocí hubíte plevel ekologicky. Jste s výsledky spokojeni? Jak často je třeba zásah párou aplikovat?

Potvrdilo se nám očekávání, že tato technologie je funkční a také ji k těmto účelům využíváme při údržbě parků, dětských hřišť a hřbitovů. Četnost je 2-3 aplikace v roce, než se více zakořeněný plevel definitivně zahubí. U drobnějších rostlin je likvidace okamžitá.

I přes to, že jde o mnohem šetrnější aplikaci k přírodě, je oproti chemii výrazně dražší s ohledem na rychlost a technologickou náročnost. Není tedy zatím reálné plošné nasazení na komunikacích ve městě v takovém rozsahu, jaký Tábor potřebuje. Pro námi ošetřované lokality jde však o velmi dobré řešení.

K jakým dalším účelům páru využíváte?

Nástup pandemie Covid ukázal širší využití technologie, než s kterým výrobce počítal. Termický šok o této teplotě účinně likviduje i bakterie a viry. S touto technologií tedy provádíme i ošetření povrchů autobusových zastávek včetně veškerého mobiliáře.


Přečtěte si také:

TS Tábor se staly vítězem Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost

NSZM ČR: V hlasování o NEJpraxi za rok 2019 zvítězil Tábor


Jak obecně hodnotíte využití komunálních elektromobilů a vozidel na CNG?

I my procházíme průběžným zlepšováním a zjišťováním nedostatků, které nám dávají poučení pro další požadavky na tyto technologie. I nadále platí, že je třeba dobře zvážit technické možnosti a výkon vozidla vůči požadavkům na zatížení a využití v terénu a v klimatických podmínkách.

Je stále mnoho oblastí vzhledem k potřebné velikosti vozidla, kde alternativní pohony nemohou konkurovat naftovému motoru s hydraulikou.

Co byste doporučil dalším městům, která se rozhodnou obměnit či rozšířit svůj vozový park? Je cesta využívání alternativních pohonů efektivní a zároveň dostupná?

CNG se ukázalo jako vhodné řešení i bez použití dotací. Je však třeba zvážit nájezd km vozidla a jeho spotřebu, aby se v době životnosti úspora mohla pozitivně projevit. Jako obchodní korporace si nemůžeme dovolit provozovat mnohem dražší techniku jen z důvodu alternativního pohonu. Také je třeba mít v okolí dostupnou plnící stanici na zemní plyn.

U elektromobilů si zatím efektivitu v komunálních službách bez dotační podpory nedovedu představit. Využíváme menší vozy vhodné do parků a historického centra města i na hřbitovy a nejezdíme s nimi na sněhu. Pro tyto lokality je technika perfektní. Ideální na stálé popojíždění bez trápení převodovky.

Doporučení je jediné, musíte vědět, co má vozidlo zvládnout, a podle toho stavět jeho konfiguraci. Ideálně se podívat po okolních městech, kde již tuto techniku provozují a přímo z praxe čerpat inspiraci a vyvarovat se přešlapům, které mohou být hodně drahé.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Nadace partnerství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn