Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Praha elektrifikuje komunální techniku

| zdroj: PSAS0

Praha elektrifikuje komunální techniku

Praha patří mezi města nejvíce zatížená lokálně produkovanými emisemi i nadměrnou hlukovou zátěží. Pražské služby, největší pražská svozová a úklidová společnost, aktuálně provozují 141 svozových vozů poháněných CNG a nově se vozový park rozrostl o dva plně elektrické Volkswageny e-Golf. Elektrifikace se dotkla i komunální techniky. Přibylo šest elektrických vysavačů Glutton a zametací vozidlo Bucher. 

Pražané budou dýchat čistější vzduch a bude se jim i lépe spát. Nasazení elektromobilů a elektrické komunální techniky představuje jednu z cest, jak efektivně snížit produkci lokálních emisí a hlukovou zátěž nejen na pěších zónách v samém srdci metropole. To vzhledem k počtu turistů a bohatému nočnímu životu vyžaduje téměř nepřetržitý úklid, proto nasadíme elektrické úklidové stroje právě zde,“ říká náměstek primátora a radní pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

Ke každodenní údržbě chodníků slouží nyní třicet bateriemi poháněných vysavačů. Téměř 50 kusů komunální techniky  funguje již na elektrický pohon. 

Elektrifikace vozového parku začala v druhé polovině loňského roku, kdy se v úzkých uličkách historického centra Prahy poprvé objevil bateriemi poháněný zametací stroj švýcarské produkce Bucher CityCat 220ev. Ten se letos dočkal posily od stejného výrobce. „Elektrická verze je vedle elektromotoru vybavena i technologiemi, které umožňují efektivnější a méně prašné zametání při použití menšího množství vody. Praxe potvrdila, že baterie vydrží bez problému celou směnu. Zametací stroj během ní průměrně urazí 33 kilometrů a sesbírá okolo 320 kilogramů odpadků. Výrobce navíc garantuje až desetiletou životnost baterií,“ vysvětluje tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Všechny uklízecí elektrostroje umí likvidovat částice polétavého prachu v ovzduší, filtry vysavačů si poradí s prachovými částicemi PM 10. Tyto částice o velikosti 10 mikrometrů jsou tak drobné, že se mohou usazovat v průduškách a způsobovat zdravotní problémy. Zametací vozidlo si poradí dokonce s částicemi o velikosti 2, 5 mikrometrů. Ty představují větší zdravotní riziko, neboť mohou pronikat až do plicních sklípků.

Elektrokola pomohou vedoucím pracovníkům rychleji a efektivněji kontrolovat čistotu ulic, zaplněnost odpadkových košů a kontejnerů v centrálních částech metropole.

Ke stejným účelům byly pořízeny i elektromobily Volkswagen e-Golf, které částečně nahradily vozy s konvenčním pohonem. K jejich pořízení se společnost rozhodla jednak ve snaze o snížení lokálních emisí a jejich výlučném nasazení v širším centru města, jednak kvůli nižším nákladům na provoz a údržbu,“ vysvětluje Mana.

Přestože počáteční investice do elektromobilů jsou v průměru 2,5krát vyšší, provozní náklady na údržbu jsou podle Pražských služeb téměř o tři čtvrtiny menší. „V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole,“ dodává závěrem mluvčí Pražských služeb.

Foto: PSAS

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert