Sedmdesát dva hodin. Tak se jmenuje projekt, s nímž přišlo ministerstvo vnitra. Je zaměřen na zvládání krizových situací a přináší potřebné informace pro starosty obcí, stejně jako jejich obyvatele.
„Česká republika se pravidelně potýká s krizovými situacemi, jako jsou povodně, tornáda, požáry, bouře či výpadky základních služeb. Nedávný výpadek elektřiny na začátku července a povodně v roce 2024 nám připomněly, jak rychle se může běžný život změnit. Nejtěžší bývají pro zasažené rodiny první tři dny – tedy 72 hodin –, kdy může dojít k výpadkům vody, tepla, elektřiny nebo internetu. Je proto zásadní, aby byli občané připraveni a měli doma nouzové zásoby,“ řekl ministr vnitra Vít Rakušan.
Vše je dostupné na webových stránkách projektu www.72h.gov.cz. Materiály lze stáhnout, vytisknout nebo sdílet se svými týmy a spolupracovníky. Projekt 72 hodin se zaměřuje na situace, kdy život není bezprostředně ohrožen. Při přímém ohrožení života – například při povodních, požárech nebo úrazech – pomoc přijde rychle. Cílem je pomoci občanům zvládnout dočasná omezení běžného života, což umožní záchranným složkám soustředit se na pomoc lidem v akutním nebezpečí.
Příručka vznikla ve spolupráci s 68 organizacemi z celé České republiky – zapojily se složky integrovaného záchranného systému, ministerstva, státní orgány, samosprávy, univerzity, výzkumné instituce, humanitární organizace, bezpečnostní experti a expertky i soukromý sektor. Tato široká spolupráce zaručuje odbornost a praktičnost obsahu. Inspiraci autoři čerpali z úspěšného finského modelu po konzultacích s finskými kolegy.
Ministerstvo vnitra a Hasičský záchranný sbor ČR vydávaly podobné materiály již dříve, ale tyto informace postupně zastarávaly a byly rozptýlené na různých webech, kde je lidé těžko nacházeli. Snažíme se proto dohnat dlouhodobý deficit v této oblasti. Práce na příručce začaly hned po vyhodnocení reakce na povodně 2024, kdy se ukázala potřeba aktuálních a snadno dostupných informací.
Cílem je poskytnout státem garantované praktické informace přizpůsobené českému prostředí a současným podmínkám. V terénu vidíme každý den, jak zásadní rozdíl představuje připravenost. Domácnosti, které mají alespoň základní nouzové zásoby a vědí, jak postupovat, čelí krizím s mnohem větší odolností a menším rizikem. Karty pro starosty vznikly jako reakce na potřebu obcí mít jednoduchý a stručný návod, jak v prvních hodinách krize postupovat. Detailní analýza komunikace během povodní v září 2024 mezi 59 zasaženými obcemi z Moravskoslezského a Olomouckého kraje tuto potřebu potvrdila.
Karty i příručka jsou součástí širšího konceptu sdílené bezpečnosti, kde se snažíme zvyšovat připravenost všech úrovní společnosti – od jednotlivců a rodin až po samosprávy. Karty pro starosty jsou stručné, praktické návody ve formátu přehledných karet, které poskytují:
- postupy pro široké spektrum krizových situací: povodně (hrozba, vznik povodně, přívalové srážky), výpadky infrastruktury (elektřina, plyn, teplo, voda), požáry (lesní, v obci), extrémní počasí (teploty, dlouhodobé sucho), nález nevybuchlé munice, únik nebezpečných látek, eskalace projevů nenávisti a násilí,
- jasně strukturované úkoly starosty v prvních hodinách krize – co dělat, koho kontaktovat, jak se koordinovat s IZS,
- konkrétní komunikační doporučení – jak informovat občany transparentně bez vyvolání nejistoty,
- specifické postupy pro evakuaci s detailním návodem na organizaci, komunikaci a koordinaci.
Komentáře