Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Oprava Stádleckého mostu může po prázdninách začít. Chorvatský dub už schne

| zdroj: Jihočeský kraj0

Oprava Stádleckého mostu může po prázdninách začít. Chorvatský dub už schne

Jihočeský kraj chytá opravu Stádleckého mostu. Začne v polovině září a potrvá až do listopadu. Cena je 10 162 147,21 Kč včetně DPH. Oproti původnímu plánu došlo k šestiměsíčnímu zdržení. Kvůli kůrovcové kalamitě nebylo možné v České republice sehnat tak velké množství dubového dřeva.

Stádlecký most je národní, kulturní a technická památka a jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Tato jedinečná památka je v havarijním stavu. Příčinou je napadení prvků mostin vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. Rekonstrukci potřebuje tedy velice nutně. Rada Jihočeského kraje schválila opravu již na podzim minulého roku s tím, že se začátkem prací počítá ve 2. čtvrtletí 2020. 

„Je paradoxní, že situace s kůrovcem, který napadá především smrky, může ovlivnit i nákup dubového dřeva. Ale stalo se a je to vzhledem k situaci logické“, řekl radní Antonín Krák a dodal, že veškerá těžba se v loňském roce soustředila právě na kůrovcové dřevo. „Majitelé lesů mají ze zákona povinnost prioritně zpracovat kůrovcem napadené stromy a zabránit tím dalšímu šíření škůdce. Většina firem z kapacitních důvodů tedy jakoukoli další těžbu pozdržela nebo rovnou stopla. Dovoz dřeva také z části zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy jsme museli čekat na úplné fungování některých zahraničních úřadů“, dodal Krák.

Na Stádleckém mostě chorvatský dub

Sehnat dubové řezivo, tedy ten správný materiál k opravě Stádleckého mostu, nebylo jednoduché. Přepočteno „na stromy“ je na výměnu houbou poškozené mostovky a dřevěných podélníků pod ní, potřeba cca 700 vzrostlých dubů. „Zvažovali jsme i provizorní řešení, tedy výměnu mostovky s použitím modřínového či smrkového řeziva. To je ovšem měkké a s výraznou obrusností. Doprava je na Stádleckém mostě intenzivní, takže životnost mostovky by se výrazně snížila. Dubové dřevo ji zajistí na desítky let“, vysvětlil Krák.
V době kůrovcové kalamity byl dub v České republice de facto nesehnatelný a proto ho Jihočeský kraj poptával v zahraničí, konkrétně v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu, na Ukrajině, ve Slovinsku a Chorvatsku. Jako nadějně se jevila dodávka z Ukrajiny, nicméně cenu potencionální dodavatel „vyšrouboval“ nad únosnou míru. Nakonec bylo dřevo dovezeno z Chorvatska, kdy i z pohledu struktury a barvy je chorvatský dub srovnatelný s českým. V těchto dnech je nakoupené dřevo již v jižních Čechách a prochází procesem dosoušení. 

Vlastní rekonstrukce začne v polovině září tak, aby se zbytečně nenarušila letošní turistická sezóna. Do poloviny listopadu by měly být práce hotovy. Rekonstrukce proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách.


Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejím napuštění by byl potopen. Naštěstí bylo rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975.  

Foto: Wikimedia Commons

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn
Meva a.s.
Fair Care
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT