Podklad, na jehož základě mají krajští zastupitelé 28. února rozhodnout, kudy povede vysokorychlostní trať v Ústeckém kraji, trpí podle odborníků i místních obyvatel kritickými vadami. Dopad vedení trati včetně vybudování tunelů by přitom měl zásadní negativní dopad na životní prostředí v mnoha obcích.
Únorové zasedání Zastupitelstva Ústeckého kraje má ve svém již zveřejněném programu bod projednávání aktualizace Zásad územního rozvoje kraje. Tato aktualizace v sobě obsahuje důležitou část - určení průběhu vysokorychlostní železniční trati. Navržená aktualizace pracuje v úseku Krušných hor pouze s jednou variantou vedení trati a to mimo koridor, se kterým se v územních plánech počítá přes 20 let. Nedostatečná příprava materiálu včetně chybějícího srovnání s dalšími variantami nejen v krušnohorském úseku je předmětem kritiky mnoha obcí.
„Pro Chlumec znamená tato varianta, že se bude Krušnohorský tunel hloubit přímo v katastru města v bezprostřední blízkosti obytných domů i novodobé výstavby v jeho části Stradov, která probíhala v souladu se stále platným Územním plánem města Chlumec a Zásadami územního rozvoje. Nebylo přitom jasně zdůvodněno, proč není možné vést trasu mimo obytnou zástavbu,” uvádí starosta Chlumce Roman Zettlitzer.
Navržení aktualizace Zásad územního rozvoje pouze s jednou variantou je nezvyklé i podle právničky Terezy Šlampové z advokátní kanceláře Frank Bold Advokáti, která Chlumec zastupuje. „Zásady územního rozvoje jako strategický územně plánovací dokument kraje zpravidla obsahují variantní řešení dopravních koridorů, tento požadavek může být součástí schváleného zadání aktualizace zásad rovněž z podnětu samotného pořizovatele,” uvedla Šlampová.
Kromě blízké vzdálenosti od tunelu se místním nelíbí vliv stavby, která má trvat 10 let, na stabilitu podloží, život obyvatel i okolní přírodu. „Nejsme proti stavbě vysokorychlostní trati jako takové. Ale rádi bychom, aby to, kudy povede, bylo rozhodnuto na základě transparentního a férového srovnání všech reálných možností a také s ohledem na to, s čím obyvatelé stěhující se na Chlumecko počítali na základě platných územních plánů,” navazuje na starostu Vítězslav Klimeš, předseda spolku Fórum občanů Chlumecka.
Právě toto srovnání přislíbili dodat ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a tehdejší předseda vlády, nynější poslanec za Ústecký kraj Andrej Babiš při jejich společné návštěvě Chlumce v září loňského roku. To se sice stalo, výsledný materiál však podle odborníků trpí mnoha vadami.
Příliš zjednodušené posouzení
V září Krajský úřad zadal prostřednictvím odboru územního plánování a stavebního řádu zpracovat materiál Posouzení územních hledisek vysokorychlostní tratě (rychlého železničního spojení) v Ústeckém kraji. Posouzení bylo předloženo krajské pracovní skupině k vysokorychlostní trati 30. prosince 2021, avšak její obsah si vysloužil kritiku expertů i místních lidí.
„Posouzení, které má sloužit jako východisko pro rozhodování o aktualizaci Zásad územního rozvoje kraje není férovým srovnáním. S fakty pracuje účelově, uvádí nepřesné či chybné údaje, obsahuje zjednodušené či zavádějící podpůrné materiály. Zcela také chybí zásadní geologický průzkum a jeho závěry, nejsou v něm posuzovány vysoce negativní vlivy stavby na cenné přírodní lokality, chybí hluková studie a další,” uvádí Pavel Jursa, za petiční výbor proti hloubení Krušnohorského tunelu v katastru Chlumce s odvoláním na odborníky na životní prostředí a RNDr. Vladimíra Cimbalníka a Ing. Josefa Tomáše.
Ostatně sám zpracovatel, společnost Atelier T-plan, potvrdil, že Posouzení bylo zpracováno s ohledem na zadání. „Naším úkolem bylo podat shrnující, přehlednou, netechnickou a názornou informaci o problematice a vývoji návrhů řešení variant VRT v Ústeckém kraji. Z těchto důvodů zvolil zpracovatel zjednodušený postup a metodu hodnocení,” uvedla společnost v odpovědi na e-mail s připomínkami, které jí zaslal člen pracovní skupiny k vysokorychlostní trati a zastupitel Chlumce Jan Musil.
Město Chlumec a Fórum občanů Chlumecka se v těchto dnech s konkrétními připomínkami k Posouzení obrací na jednotlivé krajské zastupitele. „Chceme zastupitele upozornit, že materiály, které jsou jim předkládány, mohou sotva poskytnout dostatečné informace pro takto strategicky důležité a ekonomicky nákladné rozhodnutí,” vysvětlují ve společném prohlášení zástupci města a spolku. Současně doplňují, že ačkoli Správa železnic argumentuje pro variantu vedení VRT jako potřebnou pro napojení nadzemní varianty nového nádraží v Ústí nad Labem, nemá krajské město zdaleka jasno, zda bude nádraží nad či pod povrchem. Často se objevují názory, že budování nadzemního nádraží způsobí totální dopravní kolaps krajského města a jeho následné zahlcení nákladními vlaky, podzemní zase odmítá Správa železnic z hlediska bezpečnosti vzhledem k sousedství chemičky a kvůli nedostatečné kapacitě pro všechny nákladní vlaky, neboť část by jich musela projíždět stejně Ústím po povrchu.
Správa železnic mezitím ještě před rozhodnutím krajských zastupitelů začala v dosud neschváleném koridoru provádět přípravné geodetické práce pro stavbu trati pro 150 nákladních a 50 osobních vlaků denně v katastru Chlumce, které by měly z tunelů vyjíždět a pokračovat do centra Ústí nad Labem.
Komentáře