Společnost Solar Global zahájila výstavbu moderní vodíkové plnicí stanice ve svém areálu v Napajedlích. Projekt navazuje na první elektrolyzér na zelený vodík, který byl v areálu uveden do provozu v roce 2023 a ekologický vodík zde vyrábí. Stanice bude sloužit jak osobním, tak nákladním vozidlům a autobusům a je součástí spolupráce se Zlínským krajem na dekarbonizaci veřejné dopravy. Zahájení komerčního provozu se očekává v lednu 2027.
Strategická poloha a evropský význam
Vodíková plnicí stanice v Napajedlích nebude jen regionálním projektem. Díky strategické poloze na trase mezi Vídní a Krakovem zaplní „šedou zónu“ pro vodíkovou mobilitu ve střední Evropě a stane se důležitým bodem na evropské mapě vodíkové infrastruktury.
„Zahájení výstavby vodíkové plnicí stanice v Napajedlích je pro nás dalším milníkem na cestě průkopníka v české energetické transformaci. Solar Global se již od roku 2009 aktivně podílí na budování udržitelné energetické budoucnosti České republiky a tento projekt je dalším konkrétním krokem, jak propojit čistou energii s reálnými potřebami průmyslu a veřejné dopravy ve Zlínském kraji," uvedl Vítězslav Skopal, zakladatel a CEO společnosti Solar Global.
Financování a ekologické záruky
Celková výše investice do vybudování plnicí vodíkové stanice a související infrastruktury se pohybuje kolem 90 milionů korun. Projekt získal významnou finanční podporu. Jeho realizace je z části podpořena dotací ve výši přibližně 40 milionů korun z dotačního programu Doprava od Ministerstva dopravy, které vyčlenilo finanční prostředky na podporu vodíkové infrastruktury.
Solar Global garantuje, že veškerý vodík pro plnění je zelený (Green Hydrogen), vyrobený bezemisní elektrolýzou s využitím elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Elektrolyzér o příkonu 230 kW je primárně poháněn fotovoltaickou elektrárnou o výkonu 611 kWp umístěnou v areálu, což zajišťuje minimální ekologickou stopu.
Provoz pro osobní i nákladní vozidla
Nová vodíková plnicí stanice bude veřejně přístupná a nabídne plnění osobních automobilů (tlak přes 700 barů) i nákladních vozidel a autobusů (tlak 350 barů). Naplnění nádrže vozidla zabere pouhých pět minut, což je srovnatelné s tankováním klasických pohonných hmot.
Výdejní kapacita stanice dosáhne až 50 kilogramů vodíku za hodinu a vyrobený vodík dosahuje čistoty minimálně 99,999 % (kategorie 5.0), splňující nejpřísnější mezinárodní standardy. Roční produkce osmi tun vodíku umožní ujet přibližně 800 tisíc kilometrů pro osobní auto. Stanice bude rovněž vybavena funkcemi pro plnění svazků tlakových lahví a přepravních trajlerů, takže bude sloužit nejen dopravě, ale i průmyslovému využití.
Spolupráce se Zlínským krajem a budoucí plány
Projekt je klíčovou součástí snahy Zlínského kraje o dekarbonizaci. Vedení kraje podepsalo se společností Solar Global deklaraci o spolupráci s cílem nasadit do provozu od roku 2030 první autobusy na vodíkový pohon v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje. Kraj uvažuje o nasazení přibližně osmi až deseti vodíkových autobusů v první fázi, v závislosti na infrastruktuře.
Do budoucna Solar Global plánuje výstavbu dalších šesti elektrolyzérů a velkokapacitní baterie v areálu. Tato investice, která je součástí celkových nákladů na vodíkové projekty Solar Global odhadovaných na zhruba 330 milionů korun, výrazně zvýší produkční kapacitu a umožní zásobovat vodíkem nejen lokální průmysl a dopravu, ale i další regiony ČR.
Komentáře