Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

MŽP i MPSV začínají využívat vodíková auta

| zdroj: MŽP ČR0

mzp_hladik_vodikove_auto01
zdroj: MŽP ČR

Následující rok bude Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo životního prostředí využívat pronajatá auta na vodíkový pohon. Od výrobce je převzali ministři Marian Jurečka a Petr Hladík. Každé ministerstvo obdrželo jeden vůz.

Jde o další krok, kterým resorty obnovují svoji vozovou flotilu a k této obměně využívají výhradně nízkoemisní či zcela bezemisní auta. Provozem ekologických vozidel na alternativní pohon oba resorty zároveň uspoří náklady na běžný provoz.

„Chceme tato auta důkladně otestovat, prověřit jejich fungování pro naše využití a porovnat, jak se nám vyplatí oproti klasickým spalovacím vozidlům. Po roce intenzivního provozu zjistíme všechny klíčové parametry. Pak vyhodnotíme, jestli se nám vyplatí třeba právě auto na vodík. Jde o velmi zajímavý způsob pohonu, který je ekologický, udržitelný, ale také běžně využitelný bez zdlouhavého nabíjení,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Zákon od prosince 2022 jednotlivým resortům nařizuje, aby při pořizování nových vozů do své flotily prostřednictvím veřejných zakázek měly podíl nízkoemisních vozidel ve výši bezmála 30 %. MPSV od letošního června jde na základě interní směrnice ještě dál a pořizuje výhradně bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Jedinou výjimku tvoří speciální vozidla, která se řídí zvláštními pravidly. „V současné době už auta na konvenční pohon vůbec nekupujeme. Uvědomujeme si, že musíme jít příkladem, chováme se proto maximálně ekologicky a zodpovědně. To se projevuje i v obnově našeho vozového parku,“ dodal ministr Jurečka. Resort nyní kromě vodíkové Toyoty Mirai, kterou dnes převzalo, využívá také auta na alternativní pohon od Škody. Jde o taktéž pronajatý plně elektrický Enyaq a zakoupený nízkoemisní plug-in hybridní Superb iV.

„Cílem ministerstva životního prostředí jako ministerstva budoucnosti je minimalizovat emise z automobilů resortu. Chci, abychom se s nastaveným antifosilním trendem pro obnovu vozového parku stali absolutním lídrem státní správy. Dneska máme celkový podíl vozidel na alternativní pohon zhruba 25 %. Zadal jsem proto podmínku, že do budoucna ministerstvo ani jeho podřízené organizace nebudou nakupovat vozy čistě na fosilní paliva, ale zvolí vozy na alternativní pohon. Využívat chceme plug-in hybridy a auta na elektrický pohon. Ode dneška přidáváme také jedno auto na vodík, ve kterém vidíme do budoucna velký potenciál,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Kromě toho, že je vodíkové auto ekologické, měl by být podstatně levnější také jeho provoz. Běžný konvenční pohon znamená náklad zhruba 4 Kč na kilometr. V případě nízkoemisního vozidla je tato částka asi 2,90 Kč a elektromobilu 1,50 Kč. Vodíkový pohon vyjde podle aktuálních cen zhruba na 2,50 Kč na kilometr. Na rozdíl od elektromobilu je ale vodíkový vůz plně „natankovaný“ za srovnatelný čas, jako spalovací auto.

Zápůjční smlouva na oba vozy byla uzavřena na jeden rok. Za každý vůz ministerstva zaplatí formou nájmu 20 tisíc měsíčně včetně DPH, za rok tedy celkem 240 tisíc korun.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert