Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Konference čisté mobility představila trendy moderní dopravy v Česku

| zdroj: MŽP ČR0

aktuality
zdroj: MŽP ČR

Většina obyvatel České republiky žije ve městech nebo do měst jezdí za prací. Proto jsou negativní dopady dopravy, jako je hluk a znečišťující látky, tak důležité z hlediska životního prostředí a zdraví lidí. A také je to zásadní důvod, proč rozvíjet čistou mobilitu.

O aktuálním stavu dopravy diskutovalo 18.-19. května na 250 zástupců veřejné správy, sektoru energetiky, automobilového průmyslu, zájmových svazů a firem i odborné veřejnosti na Konferenci čisté mobility Ministerstva životního prostředí.

„S růstem závislosti na dopravě narůstají i její negativní dopady na životní prostředí a kvalitu ovzduší. A doprava je také zásadním zdrojem emisí skleníkových plynů. Proto je důležité, abychom společně hledali cesty a řešení pro udržitelnou a šetrnou dopravu, která bude sloužit nám občanům, a zároveň nebude škodit naší planetě,“ řekl účastním konference ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Ministerstvo životního prostředí v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility vyhlásilo v letech 2016-2019 čtyři úspěšné výzvy z Národního programu Životní prostředí. Z něj podpořilo nákup více než 600 elektrických vozidel pro veřejnou správu. V červnu 2022 byla otevřena výzva z Národního plánu obnovy za celkem 600 milionů korun na podporu nákupu elektromobilů, vozidel na vodík a neveřejných dobíjecích stanic, kde opět mohou žádat obce, kraje, nestátní neziskové organizace nebo státní podniky. Dosud MŽP obdrželo žádosti za více než 450 milionů korun, což znamená přes 1300 vozidel a přes 350 dobíjecích stanic.

V programu Nová zelená úsporám MŽP také nabízí podporu výstavby neveřejných dobíjecích stanic pro rodinné a bytové domy. Aktuálně jde o žádosti o 30 000 domácích dobíječek.

„Tím ale naše podpora nekončí, do budoucna máme připravené prostředky z Modernizačního fondu, kde plánujeme nadále pokračovat v podpoře veřejného sektoru. Dále chystáme podporu pro veřejnou dopravu, těžkou nákladní dopravu pro podnikatele a podporu vlaků s alternativním pohonem,“ dodal ministr Hladík.

Ministerstvo životního prostředí samo jde v tomto ohledu příkladem, a proto končí s nákupem vozidel se spalovacím motorem. Už dnes používá několik desítek aut na alternativní pohon a do budoucnu budou do vozových parků ministerstva a jeho resortních organizací přibývat pouze elektromobily, hybridy a vozidla na plyn či vodík.

Účastníci Konference čisté mobility si ve dvou dnech vyslechli více než 30 odborných prezentací. Probrali témata jako evropská legislativa, národní strategie v oblasti čisté mobility nebo možnosti finanční podpory rozvoje infrastruktury, vozového parku, ale také výzkumu. Firmy i zástupci státu prezentovali současné trendy v oblasti čisté mobility, a alternativní pohony v nákladní dopravě, nově i z pohledu developerů a leasingových společností. Mluvilo se i o současné práci na aktualizaci Národního Akčního plánu čisté mobility. Všechny prezentace najdete na stránce Konference čisté mobility 2023.

V závěru programu představili zástupci výrobců automobilů již dostupné, ale také plánované modely bezemisních vozidel. Následně měli účastníci možnost některé z těchto vozidel (více než 30 elektromobilů a několik vodíkových vozidel) vyzkoušet.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert