Reklama

26. 7. 2019  |  Ovzduší  |  Autor: Ivan Adamec, starosta města Trutnov, místopředseda Hospodářského výboru PS Parlamentu ČR

Elektromobilita z pohledu města Trutnova

Město Trutnov pracuje na snižování emisí z provozu MHD již od roku 2007. V současné době provozuje elektrobusy i autobusy na CNG.

V Trutnově jsme se rozhodli, že budeme ekologizovat městskou dopravu a pořídíme nízkoemisní a bezemisní autobusy z programu IROP. S komplikacemi se to nakonec podařilo,“ říká Ivan Adamec, starosta města Trutnov a současně místopředseda Hospodářského výboru PS Parlamentu ČR.

Na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel využilo město Trutnov dotace z IROP, výzva č. 20 „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“. Realizace projektu byla ukončena na přelomu ledna a února 2019.

Je potřeba se vývoji nebránit, ale bez dotací to nepůjde," poukazuje na vysoké ceny elektromobilů Ivan Adamec. Municipality to nemohou platit z vlastního rozpočtu. „Cena projektu byla 83 milionů, z toho 85 % hradila dotace z IROP," informuje Adamec o pilotním projektu ekologizace vozového parku pro MHD Trutnov.

 

 

Základní požadavek města při výběru dopravce pro MHD:

• 100 % nízkopodlažnost,

• nízkoemisní/bezemisní vozidla tak, aby došlo k pokračování trendu snižování emisí z provozu MHD (započato v roce 2007 pořízením prvního vozidla s pohonem na CNG)


Kompletní výměna vozového parku MHD

Původní:

• 2x 18m autobus s pohonem na CNG

• 1x 18 m autobus s dieselovým pohonem (náhrada za požárem zničený vůz s pohonem na CNG)

• 3x 12 m vůz s pohonem na CNG (postupně 2 až 4)

• 2x 12 m vůz s dieselovým pohonem (postupně přechod do zálohy)


Nové:

• 3 x 18m autobus SOR NBG 18 na CNG

• 4 x 12 m elektrobus ŠKODA 26BB

• v záloze 2 původní 12m autobusy na CNG a 1 původní 18 m autobus na CNG

• Cena: 83 milionů, ale 85 % hradila dotace z IROP

 

Výhody a nevýhody elektrobusů

„Elektrobus jezdí velmi tiše a velmi svižně. Druhotně to přináší další nebezpečí ve městě,“ varuje Ivan Adamec, „Chodci ho mohou přeslechnout a tím pádem i přehlédnout. Opravdu slyšet není. Řeší se to tedy například dobudováním zvukových modulů.“

 

Výhody elektrobusů:

• výrobce Škoda Plzeň, karoserie Solaris Bus

• kapacita maximálně 65 přepravovaných osob, počet sedadel pro cestující je 29 a z nich 11 přístupných z nízké podlahy

• tichý provoz

• garance dojezdu min. 180 km na jedno nabití

• maximální provozní rychlost 80 km/h

• 100% nízkopodlažní autobus, bezbariérový prostup celým autobusem

• nezávislé topení na bionaftu s časovačem zapnutí

• minimálně 4 x USB zásuvky pro možnost dobíjení mobilních, validátor odbavení u každých dveří – umožňuje odbavení platební kartou

• WiFi 4G LTE router

• technické řešení zamezující namrzání podlahy prostoru předních dveří; při nočním nabíjení temperování vnitřního prostoru vozidla

 

„Garance dojezdu je minimálně 180 km na jedno nabití, což v provozu bohatě stačí,“ vysvětluje Ivan Adamec, když popisuje situaci v Trutnově, kde se jezdí 50 km/ hod., na některých úsecích 70 km/ hod. a na výpadovce z Trutnova 90 km/hod.

„Aby elektrovůz mohl topit, musí mít topení na bionaftu nebo naftu,“ naznačuje dále také nevýhody elektrobusů. „V létě je zase potřeba vzít v úvahu, že klimatizace odebírá proud.“

 

Nabíjecí stanice

Město zrealizovalo výstavbu nabíjecí stanice pro autobusy v městské části Trutnov – Poříčí, která má přímé napojení na Elektrárnu Poříčí a připojení k nabíječkám typu PLUG-IN standardizovanou interoperabilní dobíjecí zásuvkou typu CCS Combo 2.

„Nabíjecí stanice vznikla těsně vedle Elektrárny Poříčí, která je součástí ČEZ. Domluvila se tedy spolupráce s ČEZEM,“ uvádí Ivan Adamec, „Takže i fyzicky vidíte, že dráty vedou z elektrárny rovnou do nabíječky.“

• kapacita až 4 autobusy současně na pomalé nabíjení (noční režim) nebo 1 autobus na rychlodobíjení (v průběhu dne) a 3 autobusy na pomalé nabíjení

• připojení k nabíječkám typu PLUG-IN standardizovanou interoperabilní dobíjecí zásuvku typu CCS Combo 2

• zásuvka umožňuje autobusu jak „pomalé“ noční dobíjení s balancováním jednotlivých článků baterií, tak i kabelové rychlodobíjení baterií střídavým proudem až do výkonu 150kW ze standardní rychlodobíjecí infrastruktury

 

Plány do budoucnosti

Jako problém do budoucna vidí Adamec fakt, že obměna vozového parku proběhla najednou. „Flotila je kompletně nová. Problém nastane v okamžiku, kdy jí skončí životnost," upozorňuje Ivan Adamec, „ Až autobusy dožijí, budeme stát před otázkou, jak nakoupit náhradní vozy.“

Autobusy se neodepisují jako celek. Nejde to kvůli dotaci. Odepisuje se pouze 15 % spoluúčast.Také je třeba připočíst, že jednou za životnost autobusu musíte vyměnit baterii za cca 7 milionů Kč,” doplňuje Adamec.

Do budoucna město Trutnov plánuje pořídit i vozidla pro městské organizace a městský úřad. Ve fázi příprav v souvislosti se stavbou dálnice D11 je také tzv. energetické centrum Poříčí, kdy na tzv. popílkovém jezeře by byla postavena 5MW sluneční elektrárna, která bude rozkládat vodu na kyslík a vodík a bude zdrojem pro dobíjecí stanice pro elektromobily a výrobu vodíku.

Životní prostředí v Trutnově se skutečně zlepšilo. „Pokud ale porovnáme uhlíkové stopy jednotlivých typů aut, elektromobily z toho nevycházejí nejlépe,“ varuje Ivan Adamec.

„Další spornou oblastí je spotřební daň - pokud bychom zatížili elektřinu stejně vysokou spotřební daní, bude to ekonomický problém.

Automobilky dnes vyrábí elektromobily z prostého důvodu. Aby vyhověly přísným normám EU. Dělají to jak s elektromobily, tak s pohonem na CNG.

My jsme se pokusili zakoupit na městě elektromobil pro jízdy po městě. Trutnov je město pověřené výkonem státní správy třetího stupně, takže máme dost velké ORP. Také tu máme hornatý terén. Zjistili jsme, že auto za den bez dobíjení není schopno dojet.“

 

Municipality musí uvažovat ekonomicky

„Municipality musí vždy uvažovat ekonomicky. Lidé chtějí, aby město hospodařilo efektivně. Snesou dotaci tohoto typu, ale nesnesou, že by to měly platit z vlastního rozpočtu, když je jiná alternativa,“ připomíná Ivan Adamec.

 

Elektromobilita má smysl

Elektromobilita je v České republice zatím v plenkách. Problémy je třeba řešit, a bez ohledu na to, že některá řešení bude třeba ještě teprve hledat, je to krok kupředu. Krok, který má pozitivní vliv na zlepšení životního prostředí i na zdraví obyvatel a pomáhá zmírnit změny klimatu způsobené vlivem člověka.

 

 

Zdroj: Ivan Adamec, ​Konference Elektromobilita v praxi (B.I.D. services, s.r.o.)

Video: B.I.D. services, s.r.o.

Foto: Ivan Adamec archiv

 

 

 



 

Máte dotazy či připomínky?

Napište nám,

vaše názory nás zajímají.

Tento portál tvoříme společně.


 



 

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI