Co je slow fashion, tzv. pomalá móda

| autor: Hana Tomášková0

Co je slow fashion, tzv. pomalá móda

Je na čase zpomalit,“  říká propagátorka udržitelné módy Kate Fletcher, „Musíme zvážit skutečné náklady, které platíme, když preferujeme kvantitu nad kvalitou.“

Rychlá móda je charakteristickým znakem dnešního textilního a oděvního průmyslu. Zrychlená je výroba, od sledování prodeje elektronickými pokladnami po možnost změnit vzorek nebo designový náčrtek na hotový výrobek za pouhých 12 dní. A rychlá je i spotřeba - nedávná zpráva odhalila, že lidé kupují o třetinu více oděvů než před čtyřmi lety.

Tkanina v super-levném rychlém módu se však vyrábí i používá podobně jako jakýkoliv jiný oděv. Vyrobit vlákno trvá stejně dlouho. Procesy spřádání, pletení nebo tkaní, vyčištění, bělení, barvení, potisk, stříhání a šití jsou stejné nebo podobné. Nakupování a praní oděvu zabere stejné množství času bez ohledu na to, jak rychle se módní novinka dostane z předváděcího mola na prodejnu.

Rychlá móda opravdu není o rychlosti,“ upozorňuje Kate Fletcher, „Je o chamtivosti: prodávat více, vydělávat více peněz.“ Čas je jen jedním z faktorů výroby. Spolu s prací, kapitálem a přírodními zdroji je bezohledně semlet v kolotoči honby za maximálním ziskem. Ale rychlost není zadarmo. Zajistit krátké dodací lhůty a levné oblečení je možné pouze díky nadměrnému zatěžování pracovních sil a přírodních zdrojů.

Pomalá móda není opakem rychlé - neexistuje dualismus - ale jde o jiný přístup, ve kterém jsou návrháři, kupující, maloobchodníci a spotřebitelé více informováni o dopadech výroby na zaměstnance, komunity a ekosystémy.

Pomalá móda umožňuje dodavatelům plánovat objednávky, předpovídat počty potřebných pracovníků a investovat v dlouhodobém horizontu,“ říká  Kate Fletcher.

Je o volbě, informacích, kulturní rozmanitosti, identitě a zejména o rovnováze. Rychlá móda, tak jak existuje dnes, takovou rovnováhu nemůže zajistit. Je odpoutána od reality, stojí na nízkých mzdách, nucených přesčasech a ignoruje změny klimatu.

Pomalá móda je letmým pohledem na jinou - a udržitelnější - budoucnost textilního a oděvního průmyslu. Je to příležitost pro podniky, aby ve stejné míře respektovaly pracovníky, životní prostředí a spotřebitele.


Zdroj: The Ecologist


Foto: ilustrační/ Pixabay

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Nadace partnerství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn
Meva a.s.