Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Chcete jezdit sdíleným elektromobilem?

| autor: Hana Tomášková| zdroj: GreenGo0

Chcete jezdit sdíleným elektromobilem?

Jak to probíhá?

Služba GreenGo pracuje na tzv. free-floating systému, který nemá centrální místo, odkud je vozy nutno půjčovat a vracet. Zájemci o pronájem v aplikaci vidí, která auta jsou volná, kde jsou zaparkovaná a jaký je stav jejich baterie, tedy i jejich dojezd. Auta se odemykají a zamykají skrze aplikaci pomocí čtyřmístného kódu nebo biometrickým ověřením identity.

Po stáhnutí aplikace do mobilu a nutné registraci, ke které je potřeba jen občanský a řidičský průkaz a platební karta, je možné ihned odjet.

Kauce se neplatí. Klient má možnost v aplikaci nafotit jak stav exteriéru tak interiéru před i po pronájmu, čímž chrání sám sebe,“ doplňuje k podmínkám používání Václava Ernestová z oddělení péče o zákazníky.

Kde to funguje?

V tuto chvíli je možné si auta vypůjčit v tzv. „servisní zóně“, která dnes pokrývá Prahu 1 a 2 a vnitřní části obvodů Prahy 3 až 10 a má 35 km2 plochy. Auta se mohou pohybovat i mimo ni, a to po celém území Prahy. Uživatelé je však musí vrátit zpět do této zóny. Ta je vyznačena na mapě v aplikaci. O servis vozů se non-stop stará GreenGo servisní team, který auta spravuje a dobíjí na svých i veřejných dobíjecích stanicích.

Kolik to stojí?

V případě měsíčního předplatného za 99 korun zákazník jezdí za 6 korun za minutu. Pokud si klient nechá auto v pronájmu a zaparkuje, zaplatí sníženou sazbu 1,50 Kč za minutu a ve vybraných nákupních centrech kolem Prahy dokonce 0,50 Kč za minutu. Navíc teď prvním klientům GreenGo nabízí registraci a 30 minut jízdy na zkoušku zdarma.

Nechceme konkurovat MHD, ale jsou příležitosti, kdy se auto hodí. Může jít o různé schůzky, převoz více lidí ve větším pohodlí, objemnější nákupy či o rychlé spojení mezi hůře dostupnými částmi Prahy. GreenGo auta jsou tichá a jezdí čistě na elektřinu, tedy bez zbytečné produkce CO2 a dalších zplodin. Nastavením našich cen si přejeme, aby si zákazníci nemuseli připlácet za ekologicky šetrnou dopravu, vysvětluje Šimon Čapek, výkonný ředitel pražské pobočky.

Parkování na zakázaných místech

Kde je záruka, že klienti nebudou parkovat na místech, kde se to nesmí? Jak jsou ošetřeny situace, kdy zákazník nechá odstavené auto na nevhodném nebo zakázaném místě? Klient odsouhlasil ve Všeobecných podmínkách pronájmu, že zaparkuje vozidlo tak, aby nejen nestálo na zákazu zastavení či stání, ale také aby nebránilo příštích 7 dní ve výjezdu či vykládce zboží u jiného vozidla apod. Naši řidiči jsou schopni přeparkovat vozidlo během velmi krátké doby, pokud se tak již stane a například kolemjdoucí nás upozorní přes zákaznickou linku. Pokud obdržíme pokutu za parkování na zakázaném místě, je tato přeúčtována klientovi společně s administračním poplatkem,” upřesňuje Václava Ernestová.

Zkušenosti z Budapešti

V Budapešti funguje služba již tři roky a využívá ji několik desítek tisíc pravidelných klientů. Ti oceňují zejména to, že jsou auta k dispozici non-stop, jsou čistá a nabitá, ale také snadno ovladatelná. Celý proces registrace, půjčování, vracení, nabíjení, mytí i servisu jsme si ověřovali ve dvouměsíčním uzavřeném testování, které jsme spustili již před koncem roku 2019, dodává Čapek.

A co vlastní zkušenost?

Pracovníci e-carsharingové firmy využívají vlastní sdílené elektromobily i v rámci svých cest. „Je to pro nás způsob života a smýšlení, nejenom práce,” říká Václava Ernestová. 

Foto: ilustrační/ Pixabay

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert