Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Brněnští vědci z pracují na efektivním propojení dat z chytrých aut a budov

| autor: Solární novinky0

Brněnští vědci z pracují na efektivním propojení dat z chytrých aut a budov

Elektromobilu se vybíjí baterie, a tak odešle poptávku do okolních chytrých budov, které disponují solárním panelem a výkonnou nabíječkou. Budova se podle predikované spotřeby energie rozhodne, zda má pro blížící se vůz kapacitu, a navede ho k nejbližší stanici.

To je jeden z příkladů spolupráce chytrých zařízení, na kterém nyní v projektu Cross-CPP pracují odborníci z FIT VUT. Zapojil se do něj i automobilový výrobce Volkswagen či česká pobočka společnosti Siemens, která se specializuje na chytré budovy.

Řešení pro chytré budovy
„Projekt Cross-CPP propojuje a vyhodnocuje data z tzv. kyberfyzikálních zařízení, což jsou v našem případě právě automobily a chytré budovy. Disponují různými senzory, čidly, kamerami a radary, které průběžně sbírají obrovské množství dat. Snažíme se najít způsoby, jak z těchto dat vytěžit co nejvíce užitečných informací,“ vysvětlil Pavel Smrž, který tým odborníků z FIT VUT vede. Spolu se svými kolegy má za úkol data zpracovávat, analyzovat, šifrovat a vytvářet na jejich základě klasifikační a prediktivní modely.
Ke sběru dat, navržení a otestování datové infrastruktury nyní odborníci využívají stovky běžných aut vybavených inteligentními senzory a kamerami. „Volkswagen ale oznámil, že od roku 2025 bude vyrábět pouze elektrická auta. 

Další aplikace se pak budou týkat propojení informací o konkrétních elektromobilech – jejich aktuálním stavem baterie a časem dojezdu – s chytrými budovami a zastávkami, které budou mít k dispozici nabíjecí stanice,“ popsal Smrž. 
„Chytré budovy budou disponovat predikčními modely toho, kolik solární energie v následujících hodinách vyrobí a jak ji budou spotřebovávat – v závislosti na tom, kolik lidí v budově je a zda nyní využívají více topení či klimatizaci. Nadbytky energie pak mohou aktivně nabízet okolo jedoucím elektromobilům,“ dodal Smrž.
Do projektu jsou zapojeni také specialisté na meteorologii. Pomocí dat získaných z aut a jejich polohy vytvářejí aplikaci pro hyperlokální předpověď počasí. „Z vozidel je možné získat více než jen informace o venkovní teplotě. Pokud víme, že řidiči zapnuli mlhová světla nebo stěrače, velmi pravděpodobně je v dané lokalitě mlha nebo déšť. Jeho intenzitu dokážeme vyhodnotit na základě rychlosti stěračů,“ vyjmenoval Smrž zdroje, díky nimž specialisté vytvářejí velmi přesné meteorologické modely, které nyní experimentálně testují v Německu. Počasí dokážou předpovědět s přesností na sto metrů. K řidičům se tak dostane třeba tip kudy jet, aby se vyhnuli mlze.
Napájení elektromobilů

Nadbytky energie mohou chytré budovy nabízet okolo jedoucím elektromobilům. Archiv projektu Cross-CPZ dat získaných z GPS a čidel umístěných u tlumičů aut je možné vytvářet i užitečné mapy výmolů na cestách. Jednou z hlavních priorit projektu je však ochrana dat a zabezpečení soukromí. Jakékoliv sdílení dat je chráněno přísnou legislativou týkající se ochrany osobních údajů. 
„Řidiči tak budou mít plnou kontrolu nad tím, co a kdy chtějí sdílet. Informace o zatížení tlumičů by asi nikdo nekradl, ale údaje o poloze, ze kterých je možné vyvodit, že právě nejsem doma, případně o překračování rychlosti, mohou být citlivější,“ popsal rizika Smrž.
V případě, že se řidič chytrého automobilu rozhodne sdílet data o své jízdě a nechat je vyhodnocovat, může získat různé benefity. Kromě přístupu k aplikacím o počasí, dopravní situaci či mapě nabíječek se do projektu Cross-CPP mohou zapojit také pojišťovny. 

„Dlouhodobě bezpečně jezdící řidiči by mohli získat výhody ve formě slev z pojištění,“ objasnil Smrž. Sbíraná data by měly rozšířit také informace z chytrých zastávek, kterých je například v Jihomoravském kraji několik desítek. Měří nejen lokální teplotu, ale zaznamenávají také informace o průjezdech prostředků hromadné dopravy.
Využití algoritmů strojového učení
Největší výzvou projektu bylo pro odborníky z FIT VUT vytvoření takových algoritmů strojového učení, které dokážou efektivně zpracovat velký objem dat, a zvládnou tak i situace, kdy svá data začne sdílet větší množství aut najednou. 

„Staráme se o filtraci a šifrování všech dat tak, aby splňovala veškeré požadavky na anonymitu a současně byla klasifikovatelná a zpracovatelná pomocí neuronových sítí, které využívá strojové učení. Případně abychom mohli uživatelům služby umožnit různá podmíněná sdílení dat. Například jsem ochoten sdílet svou polohu auta, ale pouze tehdy, když jsou v okolí další čtyři auta – aby nebylo možné vyvodit, že jediné auto, které mohlo v určitém místě měřit teplotu, bylo to moje,“ popsal Smrž.
Přestože IT odborníci dokážou data anonymizovat, bude podle Smrže důležité uživatelům chytrých aut možnosti sdílení dostatečně vysvětlit. „V aplikacích projektu Cross-CPP si budou lidé moci vždy zvolit, zda chtějí svá data sdílet, a sdílení dat budou moci kdykoliv zcela vypnout. Je však možné, že se postupem času změní způsoby, jak budou lidé sdílení svých dat vnímat. A tak i když budeme mít k dispozici plně automatizovaná chytrá auta, někteří zřejmě upřednostní manuální řízení, aby si uchovali anonymitu,“ zhodnotil odborník.
Projekt Cross-CPP je součástí evropského programu pro výzkum a inovace Horizon 2020 a trvat by měl do konce roku 2020. Mezinárodní týmy odborníků včetně vědců z FIT VUT mají nyní za cíl testovat, zda jsou navržené technologie pro integraci a analýzu datových toků funkční. „Za další rok a půl po ukončení pilotního projektu chceme spolu se zmíněnými firmami zavést technologie do praxe v širším měřítku,“ uzavřel Smrž.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ
Nevajgluj