Zeptali jsme se proto Anny Veselovské z týmu Bezobalu, jak se problematika související s onemocněním COVID-19 dotýká bezobalového prodeje a zero waste stylu života.
Ovlivnila situace okolo nového koronaviru i bezobalový obchod a případně jak?
Mám za to, že současná situace se nějak dotýká každého. Do chodu našich prodejen i neziskové části se promítají jak vládní vyhlášky, tak nutnost aktivně vytvářet vlastní opatření a postupy. V uplynulých dnech jsme zavedli nadstandardní hygienická opatření, k zodpovědnosti a ohleduplnosti vybízíme i zákazníky a snažíme se jim k tomu vytvářet dostatečné podmínky. Sami nám ukázali, že o to mají zájem, spousta zákazníků například nakupovala v rouškách, ještě než to bylo povinné.
V průběhu minulého týdne (cca do 15.3.) jsme zaznamenali velký nárůst zákazníků, kteří se skutečně snažili dostatečně zásobit svoje domácnosti neobvykle velkými nákupy. S poklesem pohybu lidí po městě znatelně poklesl i počet zákazníků. Současně ti, kteří teď obchody navštěvují, nakupují znovu uvážlivěji a ve standardních objemech nákupu.
Zaznamenali jste problémy s dodávkami zboží?
Logickým následkem nečekané spotřeby jsou i drobné obtíže se zásobením. Nejedná se ale o nic zásadního. Zpozdí se nebo vypadne jen malá část sortimentu a dodavatelé většinou hlásí omezení předem. Věříme, že se to rychle vyrovná a ustálí. Díky koronaviru nezačnou lidé jíst zásadně méně nebo více. Tenčící se zásoby budou teď lidé spíše doplňovat průběžně, než nárazově, jakkoli možná v objemnějších a méně častých nákupech.
Museli jste nebo budete muset nějak omezit své činnosti - osvětové akce, besedy či prodej nějakého sortimentu?
Ano, v tomto ohledu nás situace ovlivňuje zásadně, podobně jako spoustu dalších organizací a firem. V dubnu otvíráme novou prodejnu Bezobalu nedaleko metra Florenc v Sokolovské ulici. Je naší milou tradicí, že v den otevření přizveme naše dodavatele a širší komunitu lidí, která kolem Bezobalu je a otevírací den tak zpestříme ochutnávkami, oficiálním přestřihnutím pásky a jsme tu připravení pro otázky novinářů. Tuto akci teď budeme muset odsunout na neurčito a rovnou spustit běžný provoz.
Hlouběji se situace promítá do neziskové činnosti. Velká část naší osvětové činnosti je založená na interakci s publikem. Nabízíme projektové dny pro školy, workshopy, kvízy, a přednáškové snídaně firmám, školíme, přednášíme a vystupujeme na veřejnosti.
Teď se v našich emailových schránkách hromadí zprávy o zrušených akcích a zavřených školách. Kalendář, který jsme za pomoci kupy energie zaplnili plánovanými akcemi, je najednou prázdný. Přicházíme o příležitosti šířit, prohlubovat a do praxe uvádět témata minimalizace vzniku odpadu a šetrného nakupování a současně o způsob, jak finančně zabezpečit chod neziskové části naší organizace.
Současně tak ale vzniká více prostoru na to, věnovat se déle odkládané práci a trochu se zastavit, hodnotit a popřípadě vymýšlet nové věci. Navíc máme poměrně silnou základnu v online prostředí, kde se nám myšlenky zero waste a šetrné distribuce potravin daří šířit formou newsletterů, na našem facebookovém profilu i na Instagramu.
Lidé, které zero waste způsob života zajímá, mohou také navštívit náš web, projít si například jedenatřicetidenní výzvu se spoustou tipů na to, jak ulevit odpadkovým košům, peněžence i svědomí a vše si nakonec zopakovat formou hry, která zároveň cvičí paměť – zero waste pexesa.
Foto: Bezobalu, archiv redakce
Komentáře