Zero Waste: Bout chce umožnit co nejvíce lidem nakupovat bezobalově

| autor: Hana Tomášková0

Zero Waste: Bout chce umožnit co nejvíce lidem nakupovat bezobalově

BOUT, to je obchod Bez Obalu U Terky. V angličtině bout označuje zápas a Terka se pustila do boje s nadbytečnými obaly a zejména s plastem. Jako loďka, kterou má Bout ve svém logu, se bezobalový obchod chystá proplouvat bouřlivými vodami.

Byť je o život ve stylu zero waste v poslední době stále větší zájem, přímá podpora státu bezobalovému prodeji stále chybí. Prodejny tohoto typu tak často končí ve ztrátě. Blýská se ale na lepší časy. Ministerstvo životního prostředí připravuje již nyní vyjednávání, jejichž součástí bude také tento druh obchodu. Evropa soustředí svou pozornost na předcházení vzniku odpadu.

Na druhé straně však stojí byznys. Obaly prodávají zboží a leckdy překrývají nevalnou kvalitu obsahu. Terka, majitelka Bout, se s námi podělila o své názory, zkušenosti a nápady.

Myslíte, že když se navýší poptávka po zboží bez obalu, může to donutit výrobce ke změně chování?

Věřím, že ano. Záleží, jak moc se dokáže změnit zákazník. Je pravda, že výrobci své zákazníky do jisté míry ovlivňují, ale pořád funguje princip poptávky a nabídky. Lidé jsou otrávení z hromad odpadků, které produkují. Řešením jsou velká balení, ale to člověk za prvé nestihne spotřebovat a za druhé nemá kde skladovat. A od toho jsou tu bezobalové obchody.

Ke změně by mohl, nebo spíš měl, přispět i stát. Jak jinak než poplatky za produkci odpadu a výhodami pro prevenci jeho vzniku. Od malých subjektů až po ty velké. Ale i tady vidím pokroky.

Funguje v České republice dostatečně osvěta?

Osvěty nikdy není dost. V Praze vidím hodně informací o třídění odpadu a na ulicích pořád přibývají barevné kontejnery. Je to ale takové řešení následků. Vždy je lepší řešit příčinu, v tomto případě, proč nám toho odpadu tolik vzniká, nebo ukázat možnosti, jak jeho vzniku předejít. Díky dnešnímu trendu je odpad hodně zmiňované téma, kterým se i zastupitelé více zabývají. Například se teď v Praze budou zdražovat poplatky za popelnice na směsný odpad a zlevňovat popelnice na bioodpad a půlka komunálního odpadu tak může skončit v kompostárně místo na skládce.

Myslíte, že zákazníci dobře chápou specifika bezobalového sortimentu?Naučili se již lidé chodit do bezobalových prodejen a preferují je před těmi klasickými?

Nakupovat k nám chodí ostřílení bezobaláči, začátečníci i zvědavci a společně si předáváme své zkušenosti a myšlenku zero waste šíříme dál. Zájem se stále zvyšuje napříč generacemi, bezobalové obchody totiž nabízejí lidem mnohem víc než ty běžné.

Vaším heslem je, že ekologické může být ekonomické. Můžete to rozvést?

V Boutu nabízíme trvanlivé potraviny za lepší ceny než v supermarketu. Když chcete ušetřit obaly i peníze, vyplatí se nakupovat velká balení. Doma ale kolikrát nestihneme spotřebovat velký pytel nebo nemáme místo pro jeho skladování. Řešením je, že my nakoupíme ve velkém a lidé si pak od nás odebírají tolik, kolik potřebují. Šetří se tak za vše, co je spojené s malým obalem, od návrhu, potisku, výroby, až po samotné balení. Někdy bereme zboží přímo od výrobce, a to jsou zase ušetřené peníze. Při úklidu domácnosti se dají ušetřit další peníze. Stačí totiž jenom několik základních surovin, jako je na příklad ocet nebo soda.

V čem se chcete odlišovat od ostatních bezobalových prodejen? Nebo naopak chcete fungovat stejně, jsou pro Vás vzorem, spolupracujete spolu?

Chceme umožnit co nejvíce lidem nakupovat bezobalově, proto máme většinu potravin v konvenční kvalitě, a tak jsou cenově dostupné. Myslíme i na ty, kteří dlouho pracují. Ve středu máme otevřeno do 20 hodin, aby si k nám stihli dojít nakoupit všichni.

Vjezd do obchodu je možný i s kočárkem, ze schodů ho ráda pomohu snést. Díky prostoru se s ním můžete na prodejně pohodlně pohybovat. Máme zde velký dětský koutek, ve kterém děti vydrží déle než 5 minut, což maminky velmi oceňují.

Když vejdete k nám do obchodu, uvidíte rozdíl sami. Při rekonstrukci jsme do toho dali duši. Výzdoba je osobitá a jedinečná. Moje designérka a kamarádka Olena Ivanchenko zrealizovala moji představu do velkého obrazu na zdi. Některé postavy na obrazu jsou skutečné, je tam totiž moje rodina. Zákazníkům se u nás líbí a cítí se tu dobře. Občas s někým spolupracujeme, ale každý máme vlastní cestu, kterou jsme se vydali. Všichni si fandíme a můžeme se navzájem inspirovat.

Na co z Vašeho sortimentu jste obzvlášť pyšná? Jak přijímají zákazníci nabídku bezobalového sortimentu? Je dostatečná nebo objednáváte podle poptávky?

Zákazníci jsou překvapení tím, jak širokou nabídku máme. Obzvlášť v kosmetice u nás najdete vše potřebné. Od kompletní péče o zuby, včetně stáčené ústní vody, přes široký výběr vlasové kosmetiky zahrnující tuhé i tekuté šampony, přírodní barvu na vlasy Hennu, tekutý kondicionér, bylinné ajurvédské prášky nebo arganový olej.

V potravinách to je třeba březový cukr - xylitol, sirupy tak husté, že když je otočíte dnem vzhůru, tak nestečou, cvrččí těstoviny nebo vynikající čekankové kafe bez kofeinu.

Na poptávku se snažíme reagovat, v nejbližší době budeme rozšiřovat nabídku muk a během prosince postupně rozjedeme čerstvé potraviny. Musíme pomalu, na celý obchod jsem sama, i když přítel mě hodně podporuje. Ale daří se nám každý týden přidat nějakou novinku. Tou poslední byly cejlonské čaje a raritní barmský čaj nebo čerstvý domácí hummus.

V čem vidíte největší překážky pro otevření a provoz bezobalové prodejny? Pomohla by obchodům státní podpora?

Největší překážku vidím v dodržování legislativy. Vzhledem k nejednoznačnosti ve výkladu zákonů ze strany úředníků, nemají všichni stejné podmínky. V konečném důsledku to ovlivní konkurenceschopnost obchodu.

První investice do bezobalového obchodu je dost vysoká. Prostor máme koncipovaný jako samoobsluhu a vybavení, jako jsou například speciální násypníky pro pohodlný nákup, nejsou zrovna levné. Abychom minimalizovali odpad u potravin, které nelze kupovat ve vratných obalech, nakupujeme jednotlivé položky v co největších baleních, což je nákladné.

Jakákoliv podpora by se hodila, od toho je to podpora :) Ať už přímo zaměřená na tento typ obchodů nebo pro malé firmy a živnostníky obecně.

Foto: Hana Tomášková

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Nadace partnerství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn