Reklama

9. 7. 2019  |  Energie  |  Autor: Hana Tomášková  |  Zdroj: Robert Stržínek/ Valašské Meziříčí

Valašské Meziříčí sází na Hyundai Ioniq Electric

Městský úřad ve Valašském Meziříčí využívá ke služebním účelům elektromobil Hyundai Ioniq Electric. Starosta Valmezu, Robert Stržínek, říká, že řízení elektromobilu je návykové.

Hyundai Ioniq Electric dojede na jedno dobití bez problémů více než 200 km. Přitom se jedná o pohodlné auto pro pět lidí. V interiéru je dost místa vepředu i vzadu.

Za zmínku stojí propracovaný palubní systém. Širokoúhlý LCD panel nabízí prostor pro zobrazení informací o jízdě a vozidle. Digitální přístrojový panel ukazuje režim pohonu a názorně zobrazuje tok energie. Jasně vidíte všechny potřebné údaje. Navíc si můžete vyjet nejrůznější přehledy a statistiky.

 

 

Základní specifikace
Hyundai Ioniq Electric:


Baterie (využitelná):
28 kWh

Max. rychlost:
165 km/h

Max. výkon:
120 koní/295 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:
10,2 sekundy

Spotřeba:
11,5 kWh/100 km

Dojezd: 280 km

Pane starosto, co Vás vedlo k myšlence na koupi městského elektromobilu? 

Byla to souhra více faktorů. Já osobně jsem již delší dobu velkým příznivcem elektromobility. Podařilo se mi získat také podporu ostatních kolegů ve vedení města a s použitím dotace ve výši 220.000 Kč jsme zakoupili Hyundai Ioniq. Jsem přesvědčen o tom, že právě obce a města mohou a měla by být pro ostatní příkladem toho, že elektromobilita má smysl a budoucnost.

 

Jak jste spokojeni s jeho provozem a údržbou?

Maximálně. Nízké provozní náklady jsou u elektromobilu samozřejmostí. Máme za sebou také první garanční prohlídku a ta byla také výrazně nižší než u ostatních vozů. Prozatím jsme neměli žádnou závadu a vůz funguje na jedničku. Ročně najedeme více jak 15.000 km.


Jak často a k jakému účelu zejména elektromobil využíváte?

Elektromobil je k dispozici všem zaměstnancům úřadu a také vedení města. Používáme sdílený kalendář a ten, kdo jede na služební cestu či jednání, podívá se nejdříve, zda je volný elektromobil. Jedině v případě, že je již obsazený, může použít jiný, benzínový vůz (takzvaného „čmouda“). V případě, že se ve stejném čase sejde více požadavků, rozhodne správce autoparku, kdo pojede elektromobilem. Zpravidla vyhraje ten, kdo má před sebou delší trasu.

 

 

Jak řešíte dobíjení?  

Přímo před úřadem u parkovacího místa elektromobilu máme vlastní Wallbox. Ten, kdo přijede ze služební cesty, ihned po dojezdu připojí elektromobil na nabíječku. Tak je vždy připraven k další jízdě. Akční rádius elektromobilu je cca. 200 km. Bez problémů tak zvládneme cestu z Valmezu do Olomouce, Zlína, Ostravy, či Vsetína a zpět na jedno nabití.


Jakým způsobem probíhalo výběrové řízení a jak jste projekt financovali? 

Šlo o otevřené výběrové řízení. Vůz se díky soutěži podařilo z ceníkové ceny téměř jeden milion korun „stlačit“ na 800 000 Kč. Mínus dotace jsme na cca. 600 000 Kč, což je cena lépe vybavené Škody Octavia.

 

Co byste poradil dalším starostům, kteří se rozhodnou pro koupi elektromobilu? 

Hlavně to, ať se nové techniky nebojí. Vzpomínám si na situaci, kdy se kolegyně ze sociálního a přestupkového odboru dlouho snažily vyhnout tomu, aby jely elektromobilem. Přece jen je to tak trochu „jiný vůz“. Automatická převodovka a spousta elektroniky a přirozená obava z nového a neznáma. Po první cestě se posádka v pořádku vrátila k úřadu a bylo mi sděleno, že už jiným vozem jezdit nechtějí. Je to tak, řízení elektromobilu je prostě návykové.

 

 

 

Foto: Robert Stržínek archiv/ Město Valašské Meziříčí archiv

 



 

Máte dotazy či připomínky?

Napište nám,

vaše názory nás zajímají.

Tento portál tvoříme společně.


 



 

© Ekologie v praxi, z.s. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM