Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Sdílená kola jsou v Ostravě stále oblíbeným a ekologickým způsobem dopravy

| zdroj: Ostrava0

nhi-dam-hfhra5dsnXg-unsplash
zdroj: unsplash.com

Již šestým rokem Ostrava podporuje systém sílených kol (bikesharing) a lidem nabízí i tuto alternativu způsobu dopravy. Rychlý, zdravý a ekologický individuální způsob dopravy na krátké vzdálenosti je zde ve velké oblibě.

V loňském roce byla sdílená kola vypůjčena uživateli celkem 469 563krát, přičemž měsíčně to bylo 39 130 půjčení a denně 1286. Uživatelé najeli neuvěřitelných 658 797 kilometrů. Průměrná cesta měla délku 1,4 kilometru. Díky tomu se ušetřilo ovzduší o uvolnění 103 167 kilogramů CO2 proti jízdě běžným autem. Stejné množství by po dobu 1 roku vstřebával městský park s 4738 vzrostlými stromy.

Loňskými rekordmany v počtu jízd byli Tomáš H., který si kolo půjčil více než tisíckrát, přesněji 1 073krát, následoval jej Jakub T. se 788 výpůjčkami a trojici uzavírá Jan S., který si sdílené kolo půjčil 634 krát.

Celých 91,4 % všech výpůjček bylo do 15 minut.Investice města tedy směřuje v maximální míře do svých obyvatel. Jako garant projektu tak Ostrava plní svoji roli, finančně podporuje zdravou a udržitelnou mobilitu a lidé tuto dopravu proto i více využívají,“ shrnuje náměstkyně primátora Hana Tichánková.

Město službu v roce 2023 podpořilo částkou přesahující 4,3 miliony korun, přičemž se objevila další novinka, což je 30 minut jízdy na kole zdarma pro uživatele s celoroční jízdenkou ODIS.

Je to svého způsobu jakýsi bonus města pro uživatele sdílených kol za jejich zodpovědný přístup. Propojení služby s jízdenkou ODIS je totiž spojením dvou možností pohybu po městě, z nichž oba jsou šetrné k životnímu prostředí. Uživatelé tak získávají další čtvrthodinu bezplatné jízdy na sdíleném kole,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.

Síť cyklostezek na území města Ostravy zahrnuje aktuálně již téměř 300 kilometrů cyklistických stezek, pruhů a tras, z toho je téměř polovina vedena odděleně od motorové dopravy. Snahou města je tuto síť v Ostravě a nejbližším okolí dále rozšiřovat a vzájemně propojovat, aby cyklisté jezdili po bezpečných stezkách, a ne silnicích s hustým automobilovým provozem,“ řekl náměstek primátora Břetislav Riger.

Provozovatelem služby sdílených kol v Ostravě je od roku 2019 společnost Nextbike. K dispozici je 1100 městských kol v 380 stanicích. V roce 2023 bylo registrováno přes 83 900 uživatelů.

Nextbike hodnotí rok 2023 velmi pozitivně obzvláště pak z pohledu výrazné eliminace vandalismu a umožnění tak větší koncentrace na redistribuci sdílených kol. Jednou z největších výzev pro letošní rok je pro provozovatele výměna celé třetiny kol za nová,“ řekl výkonný ředitel společnosti Nextbike Lukáš Luňák.

Škody způsobené vandalismem dosáhly v roce 2022 2 400 000 korun, v loňském sledovaném roce klesly na 460 tisíc korun.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Satturn
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ