Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

Jak vidí elektromobilitu Mirek Matyáš

| autor: Kateřina Krajňák, B.I.D. services s.r.o.0

Jak vidí elektromobilitu Mirek Matyáš

Co podle Vás brání většímu rozvoji elektromobility u nás? 

Záleží na tom, co elektromobilitou myslíte. Poslední dobou se stále častěji setkávám s názorem, že elektromobilita „to jsou hlavně ty elektromobily, rychlonabíječky a dotace“. „Je to taková hračka pro ty bohaté, na kterou se skládají ze svých daní ti chudší.“

Jestliže ale uchopíme elektromobilitu komplexně a přidáme k tomu bateriová úložiště, hybridní fotovoltaickou elektrárnu a malé inteligentní walboxy - pak začne elektromobilita dávat smysl a to nejenom ekologický, ale hlavně ekonomický.

Většímu rozvoji elektromobility v ČR pak brání hlavně nedostatek elektromobilů a jejich finanční nedostupnost. To by se však mělo za pár měsíců změnit.

Je aktuálně na trhu dostatečná nabídka elektromobilů, které nabízí běžnému řidiči podobný komfort jako auta se spalovacím motorem?

V současné době je na našem trhu všeobecně nedostatek elektromobilů. Realita je taková, že vzhledem k nařízení EU většina výrobců čeká s prodejem až na začátek roku 2020. Osobně si myslím, že v dubnu 2020 již bude nabídka solidní a za rok 2020 by měl počet elektromobilů na našich silnicích poskočit o 100 %. Bude to však zlomový rok pro celou EU.

Co se týče komfortu, záleží, co si kdo pod tímto pojmem představí.

Elektromobily jsou vzhledem k obchodní politice mnohých elektromobilek dodávány většinou v těch nejvyšších výbavách. Vyhřívaná sedadla, LED světlomety, Line asistenty, parkovací asistent, tempomat, vyhřívaný volant, vyhřívané přední sklo, mnohé z toho bývá u elektromobilu standardem. Cestování elektromobilem tedy bývá velmi pohodlné a na rozdíl od klasického spalováku je jízda elektromobilem naprosto tichá a neunavující. Zvláště na kratší trasy – 100 až 200 km je elektromobil skvělý. Trasu Praha – Ostrava je samozřejmě pohodlnější jet vlakem.

Jste známý tím, že si svůj elektromobil nabíjíte doma sám. Jak to funguje? Jaké výhody nebo nevýhody skýtá vlastní dobíjení? A je podle Vás domácí dobíjení ta nejlepší varianta pro uživatele elektromobilů?

Funguje to tak, že přijedu k domu, vystoupím z auta - v jedné ruce brašnu s notebookem. Druhou rukou vezmu kabel, který je napevno připojen k walboxu, jeho konec strčím do auta a jdu domů.

Celé to připojení netrvá ani 5 sekund – žádné zdržování. Odměnou za těch pět sekund je to, že když přijdu ráno k autu, mám vždy „plnou nádrž“. Prakticky celý den se tak dá jezdit bez dalšího nabíjení – prostě pohoda.

Navíc nyní testujeme bateriové úložiště, jehož základem jsou použité baterie ze starých elektromobilů. Výsledky jsou zatím skvělé, a to jak technicky, tak i ekonomicky. Podrobné grafy, parametry i ekonomiku vám nachystám na konferenci 14. listopadu 2019, která proběhne v rámci e-Salonu.

Ukazuje se, že elektromobilita jejíž součástí je RD, elektromobil, HFVE a bateriového úložiště, začíná dávat ekonomický smysl i v současné době. A to ceny všech komponent tohoto systému neustále klesají.

Co se týče variant nabíjení elektromobilu, nejlepší je nabíjet elektromobil tam, kde parkujete. Je jedno, jestli přes den v práci, nebo přes noc doma. Vše se dá nastavit tak, aby se vám elektromobil bezpečně nabil.

Jedním z mých velkých omylů v elektromobilitě bylo to, že jsem myslel, že budu muset doma vybudovat nějaké rychlé nabíjení. Rychlonabíječku, nebo alespoň 3 x 32A – aby byl elektromobil neustále nabit a připraven k jízdě. I když měsíčně najedu něco mezi 4000 a 5000 kilometry - dnes je to tak, že doma nabíjím tím nejnižším možným proudem (5A) a bohatě mi to stačí, a má to i jiné výhody. 

Foto: zdroj Kateřina Krajňák, B.I.D. services s.r.o.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn
Meva a.s.
Fair Care
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT